Här finns jobben efter högskolan

En högskoleutbildning ökar chansen till jobb. Allra hetast på arbetsmarknaden framöver är ingenjörer, lärare och olika vårdyrken. Det gäller även i Skåne.

Den 18 april är sista ansökningsdagen till höstens utbildningar på högskolor och universitet. En högskoleutbildning är i allmänhet en bra investering för den som vill ha goda möjligheter till jobb efter examen, visar Arbetsförmedlingens långsiktiga prognoser. Chanserna att få ett jobb är goda inom många olika yrken och efter många olika utbildningar på högskolor eller universitet.

På listan över yrken på högskolenivå där man har bäst chans till jobb på fem och tio års sikt finns till exempel olika läraryrken, IT-yrken, vårdyrken och ingenjörsyrken.

- Arbetsförmedlingens prognoser visar var jobben finns på lite längre sikt och det är värdefull information när man ska välja utbildning, säger Anna Hansen, analytiker på Arbetsförmedlingen i Skåne.

Yrken på högskolenivå där det är lättast att få jobb om 5 och 10 år (i riket).

• Förskollärare och fritidspedagoger

• Gymnasielärare