Industrijobb lockar få ungdomar, men Landskrona vill vända trenden

Många industriföretag har svårt att hitta arbetskraft med rätt kompetens och rekryteringsunderlaget minskar när för få ungdomar väljer industriförberedande utbildningar. I Landskrona vill industrin locka fler ungdomar till branschen. Onsdag 22 april bjuder Arbetsförmedlingen och arbetsgivare in ungdomar till en inspirationsdag för att väcka intresse, men också nyansera schablonbilden av industrijobb som bullriga, tunga och monotona.

– Vi vill inspirera ungdomar att välja industrin och därmed en framtidsbransch, säger Jan Andersson, sektionschef Arbetsförmedlingen Landskrona.

– Det är viktigt att visa på de möjligheter som finns på arbetsmarkanden, men också sambandet mellan utbildning mot bristyrken och jobbmöjligheter, avslutar han.

Landskrona har högst arbetslöshet i Skåne med 15,5 procent av arbetskraften och ungdomsarbetslösheten (18-24 år) är 24,1 procent av arbetskraften

Tid: onsdagen den 22 april klockan 10-12

Plats: Arbetsförmedlingen. Folkets Hus, Stora festsalen, Säbygatan 16, Landskrona

Program:
Kl.. 10.00 Inledning
Kl. 10.15 Oresund Heavy Industries AB, Åsa Windfors/ HR Manager
Kl. 10.25 Boliden, Eva Gödke/Personalchef
Kl. 10.35 Alfdex AB, Jesper Nilsson/ Manufacturing Manager
Kl. 11.00-12.00 Mingel där ungdomarna kan fråga arbetsgivare och utställare om hur det är att jobba i industrin och få tips på kompetens som behövs.

Utställare: Lernia utbildning, svets och plåt, IF Metall, Arbetsförmedlingen, Landskrona stad/komvux, Dreamwork, Albins Folkhögskola

Information: Jan Andersson, sektionschef Arbetsförmedlingen Landskrona, 010-487 18 22
Presskontakt:
Lena Lithner Soutkari, pressansvarig, 010-486 9720