Information om att Starta eget för deltagare i etableringen i Ystad

Nu satsar Arbetsförmedlingen i Ystad på att informera fler personer som deltar i etableringsuppdraget om möjligheten att starta eget företag. Vad gäller för att få stöd från Arbetsförmedlingen? Hur fungerar det att vara företagare i Sverige? Fredag 20 november blir det informationsträff.

Just nu finns många arabisktalande arbetssökande i etableringen. På informationsmötet deltar arabisktalande coach som visar möjligheten att först göra sin affärsplan på arabiska och därefter hur man går vidare med sin företagsidé.

Många av de som kommer till Sverige har tidigare erfarenhet av att driva företag och kan dra nytta av dessa erfarenheter. Samtidigt är det viktigt att man har information om villkor och förutsättningar för att vara företagare i Sverige. För att beviljas starta eget bidrag av Arbetsförmedlingen krävs till exempel en affärsplan som godkänns och bedöms vara ekonomiskt realistisk.

Tid: Fredag 20 november klockan 10

Plats: Arbetsförmedlingen, Ystad

För information: Emma Rejdvik sektionschef  Arbetsförmedlingen Ystad , 010-486 88 54
Kamaran Chaomar, arbetsförmedlare, Arbetsförmedlingen Ystad, 010-486 54 22