Rekryteringsmässa inom Life Science i Öresundsregionen på Medicon Village i Lund

Tisdag den 18 oktober är det rekryteringsmässa inom Life Science på Medicon Village i Lund. Cirka 20 arbetsgivare inom bland annat biologi, medicin och kemi deltar. Akzo Nobel och DTU är några av företagen. Arrangörer för rekryteringsmässan är Crossborder Öresund, Arbetsförmedlingen och Science Skills.

Det finns stora utmaningar inom Life Science branschen med brist på kompetenser som inte går att hitta inom en akademisk utbildning. Dessutom saknas kompetens för de speciella förhållanden som råder inom produktion med Life Science inriktning med många regulatoriska krav från myndigheter, säger Ursula Hultkvist Bengtsson, VD MultiHelix AB och projektledare för Science Skills.

Tre timmars möten mellan arbetssökande och arbetsgivare ska göra det enkelt och effektivt att hitta kompetens och arbete.

– Kompetensförsörjningen kräver brett samarbete och eftersom konceptet med It-mässor har visat sig vara effektivt provar vi det på en annan viktig bransch för Lund och hela Öresundsregionen. Att hitta rätt kompetenser är en förutsättning för life science branschens tillväxt i Sverige. Vi hoppas kunna råda bot på en del av matchningsproblemen under Life Science Karriärmässan på Medicon Village, säger Carina Friis, chef Arbetsförmedlingen i Lund.

Det samarbete som Storköpenhamn och Skåne har bedrivit sedan 2015 genom ett Crossborder Life Science-projekt har varit framgångsrikt. Det har underlättat spridningen av jobbmöjligheter för erfaren arbetskraft och nyutexaminerade.

Alla intresserade är välkomna på mässan. Ta med cv. Information om företag och kravprofiler finns här (reservation för sena ändringar)

Tid: Tisdag 18 oktober klockan 10-13
Plats: Medicon Village, Scheelevägen 2, Lund

Pressträff vid caféet kl 11 om media har frågor: Carina Friis, chef Arbetsförmedlingen, Miguel Salavdor Crossborder Öresund och Ursula Hultkvist Bengtsson, VD MultiHelix AB och projektledare för Science Skills