Sjätte fotbollsturneringen med jobbfokus – Malmömodellen sprids i hela landet

Genom att mixa fotboll och jobbsnack skapas en annorlunda mötesplats för företag och arbetslösa ungdomar i fotbollsstaden Malmö. 7 februari är det avspark för Karriärdag med Fotbollsturnering 5.0. För sjätte gången anordnar Malmö FF:s Karriärakademi och Arbetsförmedlingen en Karriärdag med fotbollsturnering. Idén är hämtad från Franska Fotbollsförbundet.

Sedan november förra året finns ett nationellt samarbete mellan Svensk Elitfotboll och Arbetsförmedlingen. Genom samarbete mellan lokala klubbar och Arbetsförmedlingen ska fler arbetssökande få en meningsfull sysselsättning. Malmö FF:s Karriärakademin har varit en förlaga och inspiration till detta samarbete.

Minimässa och turnering
Karriärdagen startar med introduktion och minimässa och efter lunch är det fotbollsturnering med 14 deltagande lag. Varje lag består av personer från ett företag eller en organisation och ungdomar som har intresse för att jobba i just den branschen. Att spela fotboll tillsammans och hinna prata skapar kontaktytor som kan leda till jobb, men också möjlighet att få veta mer om olika yrken.

Tid: Onsdag 7 febrauri  kl. 10.00-16.00 Media är välkomna klockan 13.00.
Plats: Kombihallen på Stadionområdet i Malmö

Arbetsgivare som deltar som deltar (reservation för sena ändringar)

• ADB Safegate
  • Arbetsförmedlingen
  • BEMT
  • Förskoleförvaltningen
  • Fruitify
  • Funktionsstödsförvaltningen
  • Gunnar Karlsen
  • Intersport
  • MIAB/NCA
  • Moelven Modus
  • Personalhuset
  • Securitas
  • Vård och omsorgsförvaltningen

Bakgrund: Karriärdag med fotbollsturnering 5.0

Med finansiering från Arbetsförmedlingen och MFF genomför MFF:s Karriärakademi Karriärdagar. Syftet är att skapa en mötesplats mellan unga Malmöbor i åldern 16-29 samt företag från Malmös/Skånes näringsliv i en annorlunda miljö. På de fem senaste Kariärdagarna har näringslivet totalt investerat 1 500 timmar för att vägleda arbetslösa unga och dessa har fått möta 97 olika yrkeskategorier från vitt skillda branscher. En månad efter förra Karriädagen hade över 50 procent av deltagarna gått vidare till arbete eller studier. Karriärakademin är Malmö FF:s initiativ för att göra en insats mot ungdomsarbetslöshet. Verksamheten ryms inom avdelningen MFF i Samhället.

Malmö FF: Karin Heri, projektledare MFF:s Karriärakademi, 0728-88 02 77
Arbetsförmedlingen: Mats Rydberger, chef Arbetsförmedlingen Malmö, 010-486 91 18
Presskontakt: Lena Lithner Soutkari, 010-486 9720