Tredje omgången av snabbspår för nyanlända lärare och förskollärare i Malmö

Den 28 augusti startar tredje omgången av Snabbspår för lärare och förskol lärare vid Malmö Högskola som är en lärarförberedande kompletteringsutbildning på svenska och delvis arabiska. Tisdagen den 4 april är det informationsträff på Malmö Högskola med Arbetsförmedlingen för kandidater med lämplig bakgrund.

Förutom information kan kandidaterna också lämna aktuella handlingar till personal på Malmö Högskola. De gör därefter en bedömning om Snabbspår är aktuellt för den sökande som får svar inom några veckor.

24 februari avslutades den första utbildningsomgången och den andra pågår just nu.

Tid: Tisdag 4 april klockan 13-16
Plats: Malmö Högskola Lärande och samhälle, Nordenskiöldsgatan 10, sal D138.

Media är välkommen att delta.

Fakta: Utbildningen, som är sex månader, handlar om att arbeta i svensk skola och förskola. Den innehåller till exempel avsnitt om svensk demokrati, värderingar, pedagogik, kulturella koder, kommunikation med elever och föräldrar samt nationella dokument som läroplanerna. Utbildningen erbjuds delvis på arabiska. Utbildningen är till för nyanlända arabisktalande lärare som har översatt examensbevis från hemlandet.

Utbildningen erbjuds universitet och högskolor i Stockholm, Göteborg, Linköping, Umeå, Örebro och Malmö.

För kommentarer: Pähr Hansson, Malmö Högskola, 070-9655342
Rose-Marie Gudmundsson, branschstrateg, Arbetsförmedlingen i Skåne 010-4863534,