Ungdomar från Blekinge, Skåne och Småland åker buss till jobb i Norge

Tisdag 11 mars åker cirka 30 ungdomar från Blekinge, Skåne och Småland med Arbetsförmedlingens buss till Oslo för att bekanta sig med den norska arbetsmarknaden. Vissa av ungdomarna har inbokade jobbintervjuer, men de ska också söka upp arbetsgivare på plats. Besöket avslutas onsdag eftermiddag med ett studiebesök i Gardemoen hos en arbetsgivare med rekryteringsbehov.

Bussen avgår klockan 6 tisdag morgon från Kristianstad och därefter ansluter fler ungdomar via Karlskrona, Malmö, Helsingborg, Ljungby och Jönköping.

Inför resan har Arbetsförmedlingen informerat om möjligheten och sedan valt ut ungdomar som anmält intresse och deltagit i förberedelser. Boende och resan är kostnadsfritt för ungdomarna som åker i sällskap med 2 eures-rådgivare. Arbetsförmedlingen i södra Sverige har anordnat bussresor till Norge för ungdomarna tre gånger tidigare.

Tid: 11 -12 mars (Avgångstider respektive ort se nästa sida)
Plats: Oslo,

För information:
Tuva Holma, eures rådgivare , Arbetsförmedlingen Karlshamn, Olofström,   Sölvesborg Bromölla   010-486 44 43
Sarka Fernström,   010-486 30 10  eures rådgivare , Arbetsförmedlingen   Jönköping
Presskontakt:  Lena Lithner Soutkari, 010-486 9720