Utbildning säkraste vägen till arbete – ny mässa för nordvästra Skåne

Förra året arrangerade Vuxenutbildning Helsingborg, kommunerna i Familjen Helsingborg och Arbetsförmedlingen för första gången en gemensam utbildningsmässa. Responsen blev mycket positiv och den 4 maj blir det ett nytt tillfälle. För vuxna finns många olika studievägar, till exempel möjlighet att läsa upp sina betyg, bli lärling eller plugga på högskola. Många tvekar dock att ta steget in i studierna och därför vill mässan inspirera och besvara frågor. Alla intresserade är välkomna och det är inget krav att vara arbetssökande.

Tid: Arbetsförmedlingen, Södergatan 39, Helsingborg.
Plats:
Fredag 4 maj klockan 10.00-13.00

Seminarier:
Klockan 10.30 – 11.30. Hur är det att studera som vuxen? Seminarium med Vuxenutbildningen i Helsingborgs stad om studieteknik och studiestöd.

Klockan 12.00-13.00. Var finns jobben? Arbetsförmedlingen berättar om arbetsmarknadsläget, bristyrken och utbildningar som leder till jobb.

På plats finns alla som erbjuder vuxenutbildning i Familjen Helsingborg (Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Landskrona, Perstorp, Svalöv, Åstorp, Ängelholm  och Örkel ljunga), men också arbetsmarknadsutbildningar i Skåne, yrkeshögskolor och folkhögskolor från Nordvästra Skåne.

Utbildning är säkraste vägen till arbete och i Skåne finns bra efterfrågan på arbetskraft inom många branscher. I mars var antalet arbetslösa i Skåne med högst förgymnasial utbildning drygt 20 000  personer, det vill säga nästan 34 procent av samtliga arbetslösa. Arbetslösheten för denna grupp var 27,1 procent. Arbetslösheten för personer med gymnasieutbildning var 8,1 procent och för personer med eftergymnasial utbildning 6,4 procent.

– Många branscher behöver personal både i dagsläget och på längre sikt. Det gör att man kan kombinera intresse och bra jobbmöjligheter när man väljer en utbildning, säger Camilla Rejdvik-Pålsson, chef Arbetsförmedlingen Helsingborg Höganäs.

­– Många får jobb i Sverige i dag, men det finns alltför många som står utanför arbetsmarknaden. Inte minst nyanlända. Här har vuxenutbildningen en viktig roll för att underlätta matchningen mellan arbetsgivare och arbetssökande. Det finns både kortare och längre yrkesutbildningar som leder direkt till jobb,  säger Anna Jähnke.

– Kompetensförsörjning är en av stadens stora utmaningar. Vi behöver vara många som samverkar så att arbetsgivarna får den kompetens de behöver i form av personal med rätt utbildning. På utbildningsmässan samverkar vi med Arbetsförmedlingen och hela Familjen Helsingborg för att få fler invånare att börja studera och inte minst klara sina studier,  säger arbetsmarknadsdirektör Jesper Theander.

Cecilia Eliasson, leverantörsuppföljare, Arbetsförmedlingen, 010-486 85 09
Annika Andersson, enhetschef verksamhetsområde vuxenutbildning, 042-10 73 64, 0732-31 13 84
Anna Jähnke, ordförande arbetsmarknadsnämnden (M) och kommunalråd, 073-231 12 93
Jesper Theander, arbetsmarknadsdirektör arbetsmarknadsförvaltningen, 073-390 96 69