Ungdomsarbetslösheten minskar

Ungdomsarbetslösheten sjunker i nästan hela länet. Den totala arbetslösheten ökade under augusti men är lägre än förra året.

I augusti ökade arbetslösheten med 350 personer och den är nu 10,4 procent för Södermanland. Det beror främst på att många säsongsanställningar avslutas i augusti. Det innebär att många ungdomar har blivit arbetslösa eftersom det ofta är ungdomar som har säsongsanställningar. Trots detta ser vi en långsiktigt positiv trend för ungdomarna i länet.

Lägre ungdomsarbetslöshet

Ungdomsarbetslösheten har sjunkit i alla länets kommuner utom Oxelösund. Allra bäst har det gått för ungdomarna i Strängnäs där ungdomsarbetslösheten har sjunkit från 19,5 procent till 15,2 procent det senaste året.

-Det nära samarbetet med kommunen ger resultat. Jag räknar med att vi kommer fortsätta den positiva trenden eftersom vi effektiviserar  samverkan. Det ska bli spännande att följa resultaten, säger Christer Andersson, arbetsförmedlingschef i Strängnäs.

Ungdomsarbetslösheten i länet är dock fortfarande hög jämfört med riket, 20,7 procent jämfört med rikets 15,2 procent.

Lägre arbetslöshet och färre nyinskrivna

Under hela 2014 har vi sett att antalet personer som får arbete minskar svagt. Jämfört med förra året sjunker ändå arbetslösheten och det beror på att antalet nyinskrivna arbetslösa samtidigt minskar.

Varsel

110 personer varslades under augusti vilket är 70 fler jämfört med augusti förra året. Sammanlagt har 600 personer varslats sedan januari 2014. Det är 340 färre jämfört med samma period 2013.

Christer Andersson, arbetsförmedlingschef Strängnäs, 010-486 03 87
Katarina Enqvist-Bolin, arbetsförmedlingschef Katrineholm/Vingåker, 010-486 25 88
Rose-Marie Gullbrand, arbetsförmedlingschef Flen, 010-486 35 58
Mats Karlsson, arbetsförmedlingschef, Nyköping/Oxelösund/Trosa, 010-486 55 29