Arbetslösa erbjuds praktik på Stockholm Arlanda Airport

Stockholm Arlanda Airport vill ge unga och långtidsarbetslösa en chans att komma in på  arbetsmarknaden, i ett samarbete med Arbetsförmedlingen.
På Stockholm Arlanda Airport får just nu sex personer prova på arbetslivet i upp till tre månader. I vår beräknas femton till få chansen.

På sju av Swedavias flygplatser runt om i landet får långtidsarbetslösa vuxna eller ungdomar som riskerar att hamna i långtidsarbetslöshet arbetspraktik i upp till tre månader, i ett samarbete med Arbetsförmedlingen.

– Vi vill vara med och skapa en hållbar arbetsmarknad och därmed en positiv samhällsutveckling. Vi vänder oss till arbetslösa, både ungdomar och andra som riskerar att hamna i långtidsarbetslöshet. Genom att erbjuda praktik vill vi underlätta inträdet på arbetsmarknaden och stärka jobbmöjligheterna, säger Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör för Stockholm Arlanda Airport.

Arbetspraktiken på flygplatsen pågår upp till tre månader. Det handlar om att prova på arbetsuppgifter som terminalvärd, fastighetsskötsel, kundrelationer, trädgårdsarbete, fordonsverkstad, kommunikation och media, parkering, driftassistent, informationsdiskar.

– Vi ser att ungdomar eller andra som varit arbetslösa länge ofta saknar arbetslivserfarenhet, referenser och kontakter. Praktik stärker möjligheten att på sikt få ett arbete. Därför är vi mycket positiva till det här samarbetet med Swedavia, säger Robert Nyholm, sektionschef på Arbetsförmedlingen Luftfart.

Under vintern kommer Swedavia totalt att ha cirka 45 praktikanter på sju flygplatser: Göteborg Landvetter Airport, Åre-Östersund Airport, Malmö Airport, Visby Airport, Kiruna Airport, Umeå och Stockholm Arlanda Airport.

De personer som omfattas av samarbetet mellan Swedavia och Arbetsförmedlingen är långtidsarbetslösa ungdomar (18-30 år) och långtidsarbetslösa vuxna som är inskrivna i jobb- och utvecklingsgarantin samt etableringsuppdraget samt för arbetssökande som har en funktionsnedsättning.

För mer information

Arbetsförmedlingen: Robert Nyholm, sektionschef på Af Luftfart, telefon 010-486 78 79 eller pressansvarig Anders Munck, 010-488 59 19
Swedavia: Flygplatschef  Kjell-Åke Westin, 010-10 90 100