Här finns jobben i Stockholm

Arbetsmarknaden i Stockholms län kommer att utvecklas starkt nästa år. Bland annat byggnadsingenjörer, IT-arkitekter, lärare och servitörer har goda chanser att hitta jobb. Större konkurrens är det för dem som söker jobb inom ekonomi, administration, kultur och media. Det visar Arbetsförmedlingens nya sammanställning av jobbmöjligheterna i länet.

Under 2015 är Stockholm det län i landet där jobben väntas öka mest. Samtidigt kommer arbetslösheten att vara lägre här än i andra län.

Jobbmöjligheterna kommer att vara goda inom flera yrkesområden. Allra bäst väntas de bli inom data, teknik och naturvetenskap, bygg och anläggning samt utbildning.

Inom data, teknik- och naturvetenskap finns det stort behov av bland annat byggnadsingenjörer, IT-arkitekter, VVS-ingenjörer, civilingenjörer samt mjukvaru- och systemutvecklare inom olika områden.

Inom bygg och anläggning kommer det att finnas stor efterfrågan på bland annat betongarbetare, glasmästare, VVS-montörer och anläggningsarbetare.

Och inom utbildning kommer det exempelvis finnas goda jobbmöjligheter för fritidspedagoger, förskollärare, grundskolelärare och gymnasielärare med inriktning mot matematik, naturvetenskap och teknik.

Lättare för ungdomar

Ungdomar i Stockholms län kommer att ha det lättare att hitta jobb än unga i andra län. Mycket tack vare länets stora servicesektor som väntas anställa flera personer under 2015.

Ett vanligt grundkrav hos många arbetsgivare i Stockholm är ett slutbetyg från gymnasiet. Med en gymnasieexamen ökar därför jobbmöjligheterna mycket.

– Det är också viktigt att ha goda kunskaper i svenska och kunna tänka sig en längre resväg till sin arbetsplats. Ett körkort öppnar också för fler jobbmöjligheter inom ett flertal yrken, säger utredare Julia Asplund.

För mer detaljerad information om i vilka yrken jobbmöjligheterna bedöms som goda respektive mindre goda, se bifogad fil.

För kommentar: Göran Wahlstrand, biträdande marknadsområdeschef Stockholm Gotland, 010-487 05 97.

För mer information: Julia Asplund, analytiker, 010-488 26 97, Erik Huldt, analytiker, 010-488 05 50.

Presskontakt: Mikael Stengård, press- och informationsansvarig Stockholm Gotland, 010-488 49 46.