Hundratals jobb att söka för arbetslösa unga i Söderort - Jobbmässa på Debaser Medis

Trängsel och förväntansfull stämning är inget ovanligt på Debaser Medis när det är dags för konsert. På onsdag den 20 februari hoppas Arbetsförmedlingen och Jobbtorg Stockholm på samma uppslutning och peppade atmosfär när en gemensam jobbmässa för unga i Söderort går av stapeln. Här får de inbjudna arbetslösa ungdomarna en chans att träffa arbetsgivare öga mot öga för korta intervjuer och det finns flera hundra jobb som ska tillsättas.

Initiativtagare till jobbmässan är Jobbtorg Stockholm i Farsta tillsammans med Arbetsförmedlingen Globen och Farsta. Syftet är att hjälpa arbetslösa ungdomar till arbete. Närmare 1200 arbetslösa unga är inbjudna till mässan.

- Med tanke på den växande ungdomsarbetslösheten är det viktigt att Arbetsförmedlingen och kommunen samarbetar för att bygga en plattform där arbetsgivare och ungdomar kan träffas och där jobb skapas, berättar Jacob Grönlund, arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen Globen.

Mässan är öppen för ungdomar upp till 29 år, främst boende i Farsta, Enskede, Årsta och Johanneshov, som är inskrivna vid Arbetsförmedlingen Globen alternativt Farsta eller vid Jobbtorg Stockholm i Farsta.

De lediga arbetena är både säsongsjobb och fasta tjänster och täcker ett brett fält, från tivolipersonal till däckmontörer. Några andra exempel är eventpersonal, kundtjänstmedarbetare, administration/ekonomi, hemservice/barnpassning, försäljning/butik, personlig assistent/omvårdnad, restaurang, logistik/lager samt utlandsjobb.

- Här får ungdomarna en chans att träffa arbetsgivarna och visa sin personlighet. I många rekryteringar är känsla för service och social kompetens avgörande. Då kan ett personligt möte smälla högre än ett välfyllt CV. Genom att skapa forum för personliga möten hjälper vi såväl företag som ungdomar, säger Brita Rönnqvist, chef på Jobbtorg Stockholm i Farsta.

Förutom rekryterande arbetsgivare kommer även Stockholms stad vara med för att informera samt EURES-rådgivare som ger råd och tips om jobb utomlands.

Tid: onsdag 20 februari, klockan 10.00-15.00

Plats: Debaser Medis, Medborgarhuset på Medborgarplatsen, Stockholm

Media är välkomna att delta.

För kommentar: Jacob Grönlund, Arbetsförmedlingen Globen, 010-488 17 98

För kommentar: Yvonne Bygdemo, Jobbtorg Stockholm Farsta, 08-508 35 607

Presskontakt: Karina Wrobel, press- och informationsansvarig Arbetsförmedlingen Stockholm, 010-488 11 54