Stort rekryteringsbehov i transportnäringen – Arbetsförmedlingen anordnar branschvecka

Stora pensionsavgångar i kombination med ökad gods- och persontrafik gör att det finns ett sug efter behöriga buss- och lastbilsförare inom transportsektorn. Under stockholmsregionens årliga Transportvecka som hålls mellan den 12-15 mars fylls arbetsförmedlingskontoret i Solna med hoppfulla sökanden och arbetsgivare inom buss- och lastbilsförarbranschen samt bemanningsbolag. Förutom att skapa möten mellan arbetssökande och arbetsgivare är tanken även att locka ungdomar till yrkesförarutbildningar.

Transportveckan är ett årligt återkommande evenemang där arbetsgivare och branschorganisationer samlas på arbetsförmedlingen i Solna för att rekrytera nya förare till bussbolag och åkerier. Även bemanningsbolag finns representerade och rekryterar främst distributionschaufförer. Behörighetskraven som ställs på personer som söker sådana jobb är BD-körkort med YKB (Yrkeskompetensbevis) för bussförare och BC-körkort med YKB för lastbilsförare.

Arbetsförmedlingen arbetar mycket med arbetsgivarkontakter och har upparbetat bra samarbeten med både större och mindre företag, även bemanningsbolag. De olika branschveckorna är välbesökta, både av arbetsgivare och arbetssökande. För arbetsgivare är det ett effektivt sätt att träffa många kandidater. Samtidigt ger det personer som söker jobb ett utmärkt tillfälle att personligen presentera sig för flera arbetsgivare. Förra årets transportvecka besöktes av cirka 600 personer.

I år arrangeras även informationsträffar för ungdomar med B-körkort där företrädare för buss- och åkerinäringen berättar om yrket, de kompetenskrav som ställs samt vilka utbildningar som finns inom området.

För den som är intresserad av ett föraryrke är en sådan utbildning värd att satsa på då utsikterna att få ett arbete är goda. Företrädare för busstransportbranschen bedömer att de kommer att behöva anställa cirka 3000 förare per år i hela landet under de närmaste tre åren.

Måndag 12 mars, kl 9-12: Ungdomsaktiviteter

Tisdag 13 mars, kl 9-12: Rekrytering åkerinäringen

Onsdag 14 mars, kl 9-12: Rekrytering bussförare

Torsdag 15 mars, kl 9-12: Bemanningsbranschen rekryterar distributionschaufförer