Arbetsförmedlingen intervjuar 600 arbetsgivare i länet

De närmaste veckorna kommer över 15 000 arbetsgivare att intervjuas av Arbetsförmedlingen. Ett syfte är att ta reda på läget och framtidsutsikterna på arbetsmarknaden inför den prognos som presenteras i december. I Värmlands län kommer cirka 600 arbetsgivare att intervjuas.

Nu startar Arbetsförmedlingens prognosarbete. Cirka 600 arbetsgivare i Värmlands län ska intervjuas av Arbetsförmedlingen. De kommer att få svara på frågor om hur de ser på framtiden, hur många anställda de har och om de planerar att nyanställa. Totalt ska omkring 13 000 privata arbetsgivare i landet och 2 000 offentliga verksamheter få besök.

— De här intervjuerna med arbetsgivare i varje kommun i hela landet är nödvändiga i vårt arbete med prognosen, men det är också ett bra sätt att knyta kontakter med arbetsgivare och skapa nya vägar in på arbetsmarknaden för våra arbetssökande, säger arbetsmarknadsanalytiker Ann Mannerstedt.

Intervjumaterialet ska bearbetas av Arbetsförmedlingens analysavdelning och sammanställs i en arbetsmarknadsprognos för åren 2017 och 2018. Det blir en övergripande prognos för hela landet. Dessutom görs prognoser om framtidsutsikterna på arbetsmarknaden 2017 för varje län.

Vad frågar arbetsförmedlarna?
Intervjuerna handlar bland annat om antal anställda nu och behovet av nyrekryteringar, arbetskraftsbrist, bristyrken, löneutveckling samt arbetsgivarnas bedömning av efterfrågan på varor och tjänster.

Arbetsförmedlingen har gjort prognoser sedan 1960-talet. De presenteras två gånger varje år, nu närmast den 7 december.

Följ med en arbetsförmedlare på arbetsgivarbesök

Nu kan vi erbjuda en reporter att följa med en arbetsförmedlare på besök hos en arbetsgivare. Är du intresserad, kontakta någon av nedanstående.

Norra Värmland: Maria Starrin tfn 010-488 62 48
Kristinehamn: Magnus Hedwall, 010-487 97 85
Karlstad: Peter Modén, 010-486 73 01 och Camilla Kruse, 010-488 48 19

Lena Hertzberg, arbetsförmedlingschef Karlstad, Grums, Hammarö, 010-486 42 43

Ann Mannerstedt, arbetsmarknadsanalytiker, 010-487 42 22

ARBETSFÖRMEDLINGEN
Vi medverkar till att arbetsgivare får rätt arbetskraft och arbetssökande får jobb.
Ring oss på 0771-416 416 eller besök närmaste arbetsförmedling.
www.arbetsformedlingen.se