Rekryteringsevent och kartläggning för bussförare

Report this content

I samband med Bussförarnas dag arrangerar Örebro-Värmlands Bussbranschförening och dess medlemsföretag tillsammans med Arbetsförmedlingen ett rekryteringsevent och kartläggning för arbetssökande bussförare i länet.

Tid:                  Fredag 17 mars klockan 9.30 - 13

Plats:              Arbetsförmedlingen, Östra Torggatan 5, Karlstad

– Ett sånt här arrangemang har stor betydelse eftersom bussbranschen har svårt att få tag på bussförare. Här får arbetsgivare med ett uttalat rekryteringsbehov en chans att möta inbjudna bussförare som söker jobb öga mot öga under enkla förhållanden. Det är ett jättebra sätt för både arbetsgivaren och den som söker jobb att mötas och skapa sig en bild av varandra, säger arbetsförmedlare Sandra Åberg.

Stort behov av bussförare

Behovet av bussförare är stort i dagsläget och företagen har brist på personal, så rekryteringsbehovet är stort i branschen. För att lyfta frågan och visa på de goda framtidsförutsättningar som finns för bussförare genomförs detta rekryteringsevent. Bussföretagen bedriver en för samhället viktig verksamhet genom att den skapar möjlighet till arbetspendling, föreningsliv och rekreationsresor. Som bussförare gör man en stor insats för att få samhället att fungera, att ge människor möjlighet att tryggt och säkert ta sig till arbete, utbildningar och fritidsaktiviteter.

– Totalt sett räknar vi med att behovet av bussförare under de kommande åren är cirka 3000 per år i hela landet. Behovet ser olika ut i olika delar av landet och hos olika företag, men sammantaget är bussbranschen en näring som framöver kommer att kunna erbjuda många människor arbete. Exakt hur stort behovet är i Värmland är svårt att säga, men vi kan konstatera att samtliga företag har behov av förare, säger Per Nordin, ordförande i Örebro-Värmlands Bussbranschförening.

– Från Arbetsförmedlingens sida ser vi det som angeläget att kunna bistå bussföretagen med att hitta personal som har förutsättningar att arbeta i branschen. Vi ser det behov som finns när det gäller förare och kan genom att vi använder våra resurser stötta branschen i detta avseende, säger Sandra Åberg vid Arbetsförmedlingen i Karlstad.

Massmedierna är välkomna att närvara för att träffa företagsrepresentanter och arbetssökande.

Kontaktperson för Arbetsförmedlingen: Sanda Åberg, arbetsförmedlare transport, 010 - 488 07 43
Kontaktperson för Örebro–Värmlands Bussbranschförening: Per Nordin, ordförande, 070 - 259 97 51

ARBETSFÖRMEDLINGEN
Vi medverkar till att arbetsgivare får rätt arbetskraft och arbetssökande får jobb.
Ring oss på 0771-416 416 eller besök närmaste arbetsförmedling.
www.arbetsformedlingen.se