Arbetsförmedlingen förmedlar sommarjobb på Folkets hus

Torsdag 14 februari kl. 9-11 finns chansen att få ett sommarjobb inom vård- och omsorgsyrken för den som kommer till Umeå Folkets hus. Arbetsförmedlingen arrangerar en rekryteringsträff där arbetsgivare och sökande får direktkontakt med varandra.

De som är intresserade av ett sommarjobb uppmanas genom tidningsannonser och på Arbetsförmedlingens hemsida att ta med CV och personligt brev, gärna flera kopior, så att de lämnar in sin ansökan direkt på plats. Den som vill jobba inom vård och omsorg bör vara minst 18 år.

Givande med direktkontakt
– Den här rekryteringsmetoden, där den som söker jobb och arbetsgivaren får direktkontakt, leder ofta till att båda parter blir nöjda med rekryteringen. Man får chans att träffas öga mot öga och får svar direkt om det fungerar bra, berättar Carola Larsson som är chef på Arbetsförmedlingen i Umeå.

Arbetsgivaren kan berätta om jobbet och de önskemål och krav som finns. Den som söker jobb får en omedelbar chans till arbete samtidigt som rekryteringen blir avklarad på plats.

– Det är nog därför de här rekryteringsdagarna brukar vara så populära och locka stora skaror, säger Carola.

Många arbetsgivare på plats
Det är många arbetsgivare som kommer att vara på plats på Folkets hus för att hitta sommarvikarier. Några av dessa arbetsgivare är i skrivande stund Umeå kommun inklusive kommundelarna Holmsund-Obbola, Sävar och Hörnefors, samt Västerbottens läns landsring, Kriminalvården, Axlagården och Marielunds vårdboende.

Mer information finns på www.arbetsformedlingen.se/umea

Torsdag 14 februari kl. 9-11
Umeå Folkets hus, Skolgatan 59 i Umeå

Medier är välkomna att bevaka rekryteringsträffen.

För kommentarer: Carola Larsson, arbetsförmedlingschef i Umeå, 010-486 58 85
För information: Renée Ulander, arbetsförmedlare, 010-487 05 23