Sverige letar kockar i Bulgarien och Grekland

För att lösa den stora bristen på kockar i Sverige deltar Eures-rådgivare från Arbetsförmedlingen i Skellefteå i rekryteringsmässor i Bulgarien och Grekland i oktober. Målet är att rekrytera 20-30 kockar till ett antal hotell och restauranger i Sverige.

Det här är första gången som Eures-handläggare åker till Bulgarien för att försöka hitta kockar, och för tredje gången till Grekland. Vid mässor i Grekland förra året var syftet att även att rekrytera arbetskraft inom yrkesgrupperna hälsa, life/science och IT.

– Då fanns det ett stort intresse för att arbeta i Sverige och jag förväntar mig att det fortfarande är så. Vi träffade cirka 65 kockar förra året och tio fick jobb i Sverige, säger Joseph Karambotis, Eures-handläggare vid Arbetsförmedlingen i Skellefteå.

Stöd till arbetsgivare och arbetssökande

I år deltar Eures-handläggare i rekryteringsmässor i Varna i Bulgarien och i Aten och Thessaloniki i Grekland. I Bulgarien söker man förutom kockar även läkare, sjuksköterskor, kemiingenjörer, bioanalytiker och farmaceuter.

Under mässorna får arbetsgivare och arbetssökande stöd för att underlätta rekryteringsarbetet, till exempel information om vad som är viktigt att känna till när man ska arbeta i Sverige.

– Vi hoppas hitta mellan 20-30 lämpliga kockar för omgående rekrytering och ännu fler för framtida rekryteringsbehov, säger Joseph Karambotis.

Ett nätverk av offentliga arbetsförmedlingar

De personer som uppfyller kompetenskraven förmedlas vidare till arbetsgivare som behöver rekrytera omgående för intervjuer antingen via Skype eller vid besök i Sverige. Om det finns behov kan Eures även hjälpa arbetssökande att ansöka om ekonomiskt stöd från projektet Your first Eures job (yourfirsteuresjob.se).

EURES (European Employment Services) är ett nätverk av offentliga arbetsförmedlingar inom EU/EES-länderna och Schweiz. Syftet med Eures-nätverket är att stödja arbetssökande att hitta arbete i andra länder och att stödja arbetsgivare att rekrytera internationellt.

För kommentarer: Joseph Karambotis, Eures-rådgivare, 010-486 55 18

Presskontakt: Eva Sandström, press- och informationsansvarig, 010-488 87 43