Arbetslösa erbjuds praktik på Göteborg Landvetter Airport

Göteborg Landvetter Airport vill ge unga och långtidsarbetslösa en chans att komma in på arbetsmarknaden.

I ett samarbete med Arbetsförmedlingen har hittills två praktikperioder påbörjats.

På sju av Swedavias flygplatser i landet får långtidsarbetslösa vuxna eller ungdomar som riskerar att hamna i långtidsarbetslöshet arbetspraktik i upp till tre månader, i ett samarbete med Arbetsförmedlingen.

– Vi vill vara med och skapa en hållbar arbetsmarknad och därmed en positiv samhällsutveckling. Vi vänder oss till arbetslösa, både ungdomar och andra som riskerar att hamna i långtidsarbetslöshet. Genom att erbjuda praktik vill vi underlätta inträdet på arbetsmarknaden och stärka jobbmöjligheterna, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör för Göteborg Landvetter Airport.

Arbetspraktiken på flygplatsen pågår upp till tre månader. Det handlar om att prova på arbetsuppgifter som terminalvärd, fastighetsskötsel, kundrelationer, trädgårdsarbete, fordonsverkstad, kommunikation och media, parkering, driftassistent och informationsdiskar.

Totalt 45 praktikanter

Under vintern kommer Swedavia totalt att ha cirka 45 praktikanter på sju flygplatser: Göteborg Landvetter Airport, Åre-Östersund Airport, Malmö Airport, Visby Airport, Kiruna Airport, Umeå Airport och Stockholm Arlanda Airport.

– Vi ser att ungdomar och andra som varit arbetslösa länge ofta saknar arbetslivserfarenhet, referenser och kontakter. Praktik stärker möjligheten att på sikt få ett arbete. Därför är vi mycket positiva till det här samarbetet med Swedavia, säger Robert Nyholm, sektionschef på Arbetsförmedlingen Luftfart.

De personer som omfattas av samarbetet mellan Swedavia och Arbetsförmedlingen är långtidsarbetslösa ungdomar (18-30 år) och långtidsarbetslösa vuxna som är inskrivna i Jobb- och utvecklingsgarantin eller Etableringsuppdraget samt arbetssökande som har en funktionsnedsättning.

För kommentarer:  Robert Nyholm, sektionschef Arbetsförmedlingen Luftfart, 010-486 78 79,
Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör Göteborg Landvetter Airport, 010-109 31 05.

Presskontakt: Jonas Hansson, regionkommunikatör Arbetsförmedlingen, 010-488 42 92.