Dugges bryggeri gjorde ett ”klipp” med stöd från Arbetsförmedlingen

Nyligen utsågs Mikael Dugge Engström till Årets företagare i Västra Götaland, men bara för några år sedan var det nära att han höll på få lägga ned hela verksamheten.

Till sist tog han sig samman och med stöd från Arbetsförmedlingen kunde han anställa en mikrobiologiforskare med intresse för jäsningsprocesser.

Carl-Fredrik ”Calle” Tiger, som har en bakgrund som forskare i cell- och molekylärbiologi vid flera olika universitet, sökte och fick jobb hos Dugges ale- och porterbryggeri, men utan stödet från Arbetsförmedlingen hade VD Mikael Dugge Engström inte vågat anställa. Foto: Jonas Hansson.

Magnus Wiking är en av fem jobbsökare på Arbetsförmedlingen i Göteborg Halland, som åker runt på företag för att söka efter nya arbetstillfällen och praktikplatser.

- Det är ett jättespännande uppdrag att få hjälpa duktiga företagare att hitta ”rätt” personal och samtidigt får höra deras historier. När jag knackade på dörren hos Dugges ale- och porterbryggeri i Härryda öppnade VD:n själv och bjöd in på kaffe. Sedan fick jag höra ännu en fantastisk solskenshistoria, berättar han.

Det handlar om Mikael Dugge Engström, utbildad sjöingenjör på sjöbefälsskolan och en gång i tiden maskinist i handelsflottan, men genom årens lopp har han hunnit pröva på både det ena och det andra: utbildat sig till mäklare, drivit egen fastighetsbyrå, jobbat på ingenjörsbyrå, drivit e-handelsbolag och mycket annat.

”Alla grabbar gillar väl öl”

I dag är han VD och en av 40 delägare (den ende med a-aktier) för Dugges ale- och porterbryggeri i Björröd, som ligger i Härryda kommun.

- Alla grabbar gillar väl öl, så det ena gav det andra och plötsligt hade jag mitt eget bryggeri, berättar han.

När han startade för tio år sedan fanns det 15-20 bryggerier över landet; i dag är de över 200.

- Det är stor skillnad på ”industriölen”, som är tillverkad i produktionsanläggningar som i princip bara gör en sorts öl jämfört med den öl som vi småbryggare tillverkar. Vi är mer flexibla och kan brygga många fler smaker och använda mycket fler jästsorter, berättar han.

När vi kommer på besök har en annan tidning precis varit där. Det har blivit några intervjuer på sistone, eftersom han nyligen utsågs till Årets företagare i Västra Götaland av Företagarna.

Skapa förtroende hos arbetsgivarna

Det är för övrigt Arbetsförmedlingens jobbsökarprojekt tillsammans med Företagarna som lett till att den metodiken nu implementerats i Arbetsförmedlingens ordinarie verksamhet och jobbsökaren Magnus Wiking hoppas att på sikt kunna sammanföra Mikael Dugge Engström med nya arbetssökande.

- Tillsammans med mina kollegor jobbar vi med att matcha rätt och då är det viktigt att vi som är jobbsökare och arbetar som ”ute-säljare” har bra relationer med arbetsgivarna, men även att de som jobbar ”in house” har koll på de kandidater vi levererar, säger Magnus Wiking.

Magnus Wiking är jobbsökare på Arbetsförmedlingen och åker runt i Göteborgs kranskommuner för att träffa arbetsgivare. Bland annat knackade han för ett tag sedan på hos Dugges ale- och porterbryggeri i Härryda kommun. Foto: Jonas Hansson.

Mikael Dugge Engström uppskattar Arbetsförmedlingens arbete.

- Jag tycker att de kontakter jag haft har fungerat väldigt bra och att det har varit en hög servicenivå, säger han.

Stödet från Arbetsförmedlingen var särskilt viktigt då han vid ett tillfälle höll på få lägga ned hela verksamheten, som då låg i andra lokaler i Mölndal.

- Vi fick en infektion i produktionen som gjorde att vi fick kalla tillbaks öl för en kvarts miljon kronor. I det eländet åkte jag hem och tänkte jag att det är nog inte meningen att jag ska syssla med det här, men efter att ha tänkt igenom det kom jag fram till att jag har aldrig tidigare lagt mig, så till sist åkte jag ned till lokalerna och började sanera för att kunna börja om.

”Ett CV som hette duga”

För några år sedan hörde Carl-Fredrik ”Calle” Tiger, som hade en bakgrund som forskare i cell- och molekylärbiologi vid flera olika universitet, av sig om en anställning.

- Han skickade ett CV som hette duga och hade också sysslat med hembryggning. Jag ringde honom direkt och han passade som hand i handsken, men ekonomiskt hade jag aldrig vågat anställa honom om det inte vore för att Arbetsförmedlingen kunde gå in med stöd till ett nystartsjobb. För mig var det ett riktigt klipp att kunna anställa honom. Nu är det inget snack om att han blir kvar, säger han och plockar fram en flaska syrlig hallonöl, där mjölksyrabakterier och bär har tillsatts vörten.

- Calle är anledningen till att vi gör de här syrliga ölsorterna. Han kan hantera mjölksyrabakterierna, säger Mikael Dugge Engström och bjuder på en smutt från flaskan, som varken luktar eller smakar traditionell öl.

- Det här lite av den spetskompetens jag kan bidra med, säger Carl-Fredrik Tiger, som berättar att det inte är så lätt att få jobb inom forskarvärlden.

Ölbryggaren Mikael Dugge Engström ser ljust på framtiden och nyligen utsågs han till Årets företagare i Västra Götaland. Foto: Jonas Hansson.

Expert på jäsningsprocesser

- Det har mest varit korta programbaserade anställningar, men med mina laboratoriekunskaper inom mikrobiologi och jäsningsprocesser tyckte jag att det kändes spännande att söka jobb på ett bryggeri och jag har trivts jättebra här. Jag är också väldigt nöjd med stödet från Arbetsförmedlingens handläggare, säger han.

Totalt är det nu sju heltidsanställda och två på halvtid, varav en pensionär. I personalen finns bland Mikael Dugge Engströms söner.

- Dessutom driver min dotter, som är sjuksköterska, ett företag med sin man som säljer öl. Vi har bryggt öl för deras varumärke Electric Nurse, säger han.

Han ser ljust på framtiden nu och räknar med att öka produktionen med ungefär 30 procent i år och på hela året innebär det cirka 700 000 liter öl, runt två miljoner flaskor, varav 17 procent går på export, till både Europa, USA och Kina.

- Jag brukar tänka ibland att den idé jag fick för 13-14 år sedan i dag försörjer åtta heltider. Det är fantastiskt kul, säger Mikael Dugge Engström.

Magnus Wiking, Arbetsförmedlingens jobbsökare, kommenterar då vi lämnar bryggeriet:

- Jag är så glad över att ha det här jobbet.

- - - - - - - - - -

Årets Företagare i Västra Götaland 2015

Företagarnas motivering till utmärkelsen Årets företagare i Västra Götaland lyder:

Mikael har drivkraft, visar stort samhällsengagemang för bygden och är generös med kunskap om bryggeriverksamhet till kollegor i branschen. Han bevisar att det går att värna om smakkonsumtion istället för volymkonsumtion och konkurrera med de stora jättarna. Produkterna röner framgångar och är mycket uppskattade av kunderna. Idag finns även ekologiskt öl i sortimentet och man planerar att ta fram fler ekologiska ölsorter, ett led i det aktiva arbetet med hållbarhetsfrågor.

Bolaget dubblade sin omsättning från 2012 till 2013 och har under 2014 lyckats bibehålla den höga omsättningen. En expansion påfrestar ofta både resultat och soliditet, men Dugges visar vinst och har en bibehållen god soliditet. Mikael Dugge Engström på Dugges Ale- och Porterbryggeri är värdig vinnare av Årets Företagare 2015.

Presskontakt: Jonas Hansson, regionkommunikatör, 010-488 42 92

Den idé jag fick för 13-14 år sedan försörjer i dag åtta heltider.
Mikael Dugge Engström, Årets företagare Västra Götaland