Mer än vart tredje jobb gick till utrikesfödda

Högkonjunkturen var fortsatt stark i augusti och det märks på arbetsmarknaden i Västra Götalands län. Betydligt färre anmälde sig arbetslösa hos Arbetsförmedlingen och arbetslösheten gick ner från 6,7 till 6,5 procent.

Bland de inskrivna arbetslösa som fick arbete var 38 procent födda utomlands.

Dagens högkonjunktur betyder att många får arbete men det innebär också att allt fler arbetsgivare har svårt att hitta den kompetens som de söker efter.

Arbetslösheten minskar kraftigt bland inrikes födda medan den stiger bland utrikes födda, mycket beroende på att många flyktingar fått uppehållstillstånd under året och skrivits in på Arbetsförmedlingen. Det förändrar utbudet av tillgänglig arbetskraft och under augusti månad var 38 procent av de arbetslösa som gick till arbete födda utomlands.

– Många företag har fått byta strategi när de söker folk att anställa. Kanske kan en del kompetens läras ut på jobbet under en inledande period? Kanske behöver man inte klockren svenska för just de här arbetsuppgifterna, säger Eva Lindh-Pernheim.

Arbetsförmedlingen har en viktig roll att spela när man erbjuder arbetsmarknadsutbildningar till arbetssökande som har svårt att få fäste på arbetsmarknaden.

Fortsatt tudelad arbetsmarknad

Även i högkonjunkturen kvarstår klyftorna på arbetsmarknaden i länet. Geografiskt finns det kommuner med riktigt hög arbetslöshet, som Åmål, Bengtsfors och Mellerud, medan kranskommunerna till Göteborg har få arbetslösa.

Ungdomsarbetslösheten sjunker i många kommuner, utbildningsnivån är i många fall avgörande för chansen att få ett arbete. En gymnasieexamen öppnar många dörrar på arbetsmarknaden.

Kort om arbetsmarknaden för Västra Götalands län, augusti

Inom parentes anges motsvarande siffror för augusti 2016.

• 6,5 procent var inskrivna som arbetslösa (6,7).* Sammanlagt 53 043 personer
    (53 680) varav 9 252 inom etablering (7 571).

• 8,5 procent av ungdomarna 18-24 år var inskrivna som arbetslösa (10,1).* Sammanlagt 7 744 personer (9 172) varav 1 651 inom etablering (1 298).

• 30 223 personer var öppet arbetslösa (39 921) varav 6 250 inom etablering
    (5 229).
  • 22 820 personer deltog i program med aktivitetsstöd (23 759) varav 3 002 inom etablering (2 342).

• 4 129 personer anmälde sig som öppet arbetslösa (4 633) varav 174 inom etablering (428).

• 5 622 personer fick arbete (6 200) varav 265 inom etablering (144).
  • 301 personer varslades om uppsägning (288).

*Andel av den registerbaserade arbetskraften.

Månadsstatistiken för september publiceras 10 oktober kl. 8:00

Fakta om statistiken

Arbetsförmedlingens månadspressmeddelanden redovisar myndighetens verksamhetsstatistik. Redovisningen bygger på Arbetsförmedlingens registeruppgifter om bland annat inskrivna arbetslösa och om nyanmälda lediga platser. Arbetsförmedlingens arbetslöshetsstatistik redovisar olika kategorier av arbetssökande som är inskrivna på Arbetsförmedlingen. En av dessa är öppet arbetslösa – alltså de som saknar, aktivt söker och omgående kan ta ett arbete. En annan är sökande i program med aktivitetsstöd. Dessa två grupper benämns tillsammans inskrivna arbetslösa. Andelen inskrivna arbetslösa anges i förhållande till en registerbaserad arbetskraft.

Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik tillhör inte Sveriges officiella statistik. Den officiella arbetslöshetsstatistiken redovisas av Statistiska centralbyrån (SCB) i deras Arbetskraftsundersökning (AKU).

Mer information om Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik

Mer information om SCB:s arbetskraftsundersökning

För kommentarer: Eva Lindh-Pernheim, Marknadschef Arbetsförmedlingen Göteborg, 010-486 29 01
För information: Sandra Offesson, analytiker, 010-486 39 78