Rekrytera ingenjörer från Spanien

Många företag upplever svårigheter att rekrytera ingenjörer i Sverige. En lösning kan vara att söka dem i Spanien.

Krisen i Europa drabbar även kvalificerad personal med lång erfarenhet. I Spanien har det lett till att många ingenjörer är arbetslösa eller riskerar att bli det. Arbetsförmedlingen arrangerar därför ett seminarium för företagare, där Eures-handläggare (European Employment Service) från Spanien presenterar situationen i landet och vilken hjälp företag i Sverige kan få om de vill rekrytera spanska ingenjörer. Desutom kommer spanska civilingenjörsförbundet att beskriva spanska ingenjörers utbildningar och kvalifikationer.

– Att rekrytera från Spanien är enklare än många tror. Inom EU gäller den fria rörligheten och något arbetstillstånd behövs inte för EU-medborgare, säger Olof Person, en av Eures-rådgivarna som arrangerar seminariet.

Seminariet hålls på engelska och är kostnadsfritt. Det riktar sig både till arbetsgivare med akuta, men även mer långsiktiga rekryteringsbehov. Företagare kan anmäla sig t o m 30/4 genom att mejla till
goteborg-eures@arbetsformedlingen.se

Plats: First hotell G i Göteborg
Tid: 7 maj, klockan 10-15.

Välkomna att kontakta Olof Person för mer information eller eventuellt besök på seminariet.

För kommentarer/information: Olof Person, Eures-rådgivare, 010-486 85 60
Presskontakt: Peter Nilsson, informatör, 010-486 76 20