600 fler sysselsatta inom kultur och media

Arbetsmarknaden inom kulturbranscherna väntas ljusna, men det är fortsatt hård konkurrens om jobben.

Sysselsättningen växer med 0,7 procent i år, visar en ny prognos från Arbetsförmedlingen.

Den starka arbetsmarknaden i Sverige börjar nu att skönjas även inom området kultur- och media, enligt en ny prognos från Arbetsförmedlingen. I år väntas sysselsättningen öka med knappt en procent. Det innebär 600 nya anställda inom kulturbranscherna.

Det är glädjande att vi nu ser en mer positiv utveckling. Men det är framförallt personer med flera kompetenser som arbetsgivarna söker. Det finns också en efterfrågan på personer med hög digital kompetens, säger Lisa Löfgren, chef på Arbetsförmedlingen KulturMedia.

Totalt är cirka 60 000 personer sysselsatta inom kultur och media. Det är framförallt arbetsgivare i branscherna film och form samt scen och ton som behöver anställa fler. Det finns ett sug efter bland annat multikompetenta scentekniker som kan det senaste inom digital ljus- och bildteknik.

På listan över yrken där det är överskott på arbetssökande finns journalister och fotografer. I stället efterfrågar arbetsgivarna multijournalister som kan skriva, redigera, fotografera, filma och producera för webben osv. Det är också ett stort överskott på klassiskt utbildade musiker, då de har svår konkurrens från utländska musiker.

Samtidigt som antalet anställningar väntas öka, ligger antalet uppdrag till verksamma inom kulturbranscherna kvar på samma nivå som förra året. Arbetslösheten fortsätter att minska något. I slutet av året väntas 2 300 personer vara inskrivna som arbetslösa på Arbetsförmedlingen KulturMedia.

Yrkesbarometern – Arbetsmarknadsläget för ett urval av yrken inom Arbetsförmedlingen Kultur Media under det närmaste året

Yrken med viss brist Överskottsyrken
Kyrkomusiker Journalist
Teaterproducent Fotograf