Arbetsförmedlingen och LKAB flyger ingenjörer och geologer till Kiruna

Arbetsförmedlingen och LKAB fortsätter sitt samarbete med att söka arbetskraft till den växande gruvnäringen. Den 22 till 23 mars besöks Kiruna av ett tjugotal arbetssökande ingenjörer och geologer som är nyanlända invandrare från andra länder. Under två dagar får de information om branschen och bygden samt har samtal med LKAB.

Vi måste ta vara på all den kompetens som finns hos våra nyanlända och våga ge dem chansen. LKAB visar att de har rätt attityd. Gruvnäringen är dessutom en starkt växande bransch som behöver den här kompetensen, säger Angeles Bermudez-Svankvist, generaldirektör på Arbetsförmedlingen.

Aktiviteten är en del av projektet Nationell matchning. Projektets syfte är att bättre underlätta för invandrare med yrkeskunskaper (inklusive akademiker)utan tidigare erfarenhet av den svenska arbetsmarknaden att hitta arbete i linje med sin utbildning, sina yrkeskunskaper och sin erfarenhet.

– LKAB har stora utmaningar framför sig kopplat till de mål företaget har. Några av dessa är nya gruvor samt att hitta kompetenser för att kunna driva utvecklingen och fortsatt tillsammans med våra kunder utveckla produkten i det vi kallar ”Performance in ironmaking”. Denna nationella matchning ser vi som en fantastisk möjlighet för att hitta de kompetenser vi söker för att göra vår utveckling möjlig, säger Mikael Pudas, personalchef på LKAB.

Under projekttiden förväntas 1 200 personer delta i projektet. Målgruppen är bl.a.: läkare, tandläkare, ingenjörer (bl.a. el-kraftsingenjörer, byggingenjörer, maskiningenjörer), geologer, biologer, tekniker och ekonomer. Trots att det på många orter i Sverige råder brist på kvalificerad arbetskraft på grund av pensionsavgångar och ökade kvalifikationskrav är det ofta svårt för invandrare med yrkeskunskaper att få arbete i linje med sin utbildning och erfarenhet.

Medierna välkomnas att bevaka arrangemanget. Kontakta respektive presskontakt för överenskommelse om intervju.

Bilaga: Program

21 mars

Avresa med tåg från Stockholm (anslutande från Kalmar, Norrköping, Sala, Örebro, Kumla, Kristinehamn och Umeå)

22 mars