Arbetssökande får utökad service på distans

Arbetsförmedlingen bygger ut sin digitala service successivt över hela landet. I vår kan arbetssökande i bland annat Luleå och Boden välja att få stöd från sin arbetsförmedlare via telefon eller webb i stället för att besöka en arbetsförmedling.

I dag går det bra att skriva in sig på Arbetsförmedlingen via webben. Nu ska arbetssökande även kunna ha sitt första planeringssamtal med en arbetsförmedlare via telefon eller videosamtal. Den som inte behöver mer fördjupat stöd från Arbetsförmedlingen kan även välja att få fortsatt service och handläggning via telefon eller webb.

Efterfrågas av våra arbetssökande

– Vi är glada att vi nu kan komplettera vår service lokalt med service via telefon och webb, eftersom vi vet att det är något som efterfrågas av våra arbetssökande, säger Daniel Nilsson, chef på Arbetsförmedlingen i Luleå och Boden.

Den här utökade servicen via telefon och webb ska införas successivt i hela landet och väntas vara fullt utbyggd under 2019. I Luleå är den här servicen redan införd och i maj är det dags för arbetssökande i Boden, Arvidsjaur och Arjeplog.

Coachning på webben

Några exempel på stöd som arbetssökande ska kunna få via telefon eller webb är: coachning och uppföljning av arbetssökandet, matchning till arbete, tips och feedback på cv och personligt brev, webbseminarier, poddar, information om aktivitetsrapportering, arbetsmarknadspolitiska program och beslut om intervjuresor.

Fakta:

Här införs utökad service via webb/telefon:

• Redan igång; Luleå
  • 2 maj; Boden, Arvidsjaur och Arjeplog

För kommentarer:  Daniel Nilsson, arbetsförmedlingschef i Luleå/Boden, 010-486 75 55

Anders Hahlin, arbetsförmedlingschef i Södra Lappland, 010-486 37 76

Presskontakt:  Peter Lundberg, press- och informationsansvarig, 010-488 55 78