Stockholm 7 juli 2010 För information: Clas-Göran Lock, Arbetsförmedlingen, tfn 010-48 66 19 Presskontakt: Christina Mångård, pressekreterare, tfn 010-486 70 53

Besök via telebild Arbetsförmedlingens distansservicekontor kan ge rätt till arbetslöshetsförsäkring Nu blir det enklare att göra anmälan om arbetslöshet, återanmälan och telefonanmälan till Arbetsförmedlingen. Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF, har godkänt att ett besök via telebild på ett distansservicekontor ska gälla som ett personligt besök för rätt till arbetslöshetsersättning. Efter besök och anmälan om arbetslöshet via telebild på ett distansservicekontor kommer det alltså inte längre att krävas ett personligt besök på Arbetsförmedlingen inom fem vardagar. Besöket via telebild är nu likställt med ett personligt besök.

– Detta ger Arbetsförmedlingen möjlighet att genomföra den planerade utbyggnaden av distansservicekontor. Det innebär att vi påtagligt kan öka tillgängligheten till vår service, inte minst i glesbygdsområden, säger Clas- Göran Lock, utvecklingsstrateg, Arbetsförmedlingen.

Sedan tidigare kan arbetssökande anmäla sig som arbetssökande via Internet med stöd av e-tjänst och i undantagsfall via telefonanmälan. I båda dessa fall krävdes det att den arbetssökande besöker Arbetsförmedlingen inom fem vardagar. Dessa besök blir nu möjliga att göra via telebild på ett distansservicekontor. Denna bestämmelse gäller från och med den 1 juli 2010.

ARBETSFÖRMEDLINGEN - MÖJLIGHETERNAS MÖTESPLATS Vi medverkar till att arbetsgivare får rätt arbetskraft och att arbetssökande kan få jobb. Ring oss på 0771-416 416 eller besök närmaste arbetsförmedling. www.arbetsformedlingen.se PRESSMEDDELANDE