Fyra av tio ungdomar till jobb eller studier

Nära fyra tusen ungdomar deltog i Arbetsförmedlingens och folkhögskolornas studieförberedande insats under 2012. Det är en kraftig ökning mot året innan. Fyra av tio har fortsatt till reguljära studier eller jobb.

Folkhögskolesatsningen är till för ungdomar mellan 16 och 24 år som inte har något slutbetyg från grund- eller gymnasieskola. Syftet är framför allt att motivera och underlätta för ungdomar att återgå till sina studier. Förra året anvisades totalt 3 845 ungdomar till den studieförberedande utbildningen vid folkhögskolorna. En rejäl ökning mot 2011, då 2 252 personer deltog.

– Det här är unga som hoppat av eller inte påbörjat sina studier och normalt står långt från arbetsmarknaden, säger Eva Lindh-Pernheim, direktör för avdelningen förmedlingstjänster.

Sammanlagt har drygt 7 000 ungdomar deltagit i den tre månader långa utbildningen sedan starten 2010. Arbetsförmedlingens uppföljning visar att 20 procent av dem (1 436 personer) har börjat studera på en annan utbildning än arbetsmarknadsutbildning. Nästan lika många, 17 procent, (1 200 personer) har fått arbete i någon form.

För kommentarer:  Eva Lindh-Pernheim, direktör för avdelningen förmedlingstjänster, 010-486 73 22
Presskontakt:  Fredrik Möller, pressekreterare 010-486 10 00