Nationell överenskommelse om samverkan mellan Arbetsförmedlingen och Sveriges Kommuner och Landsting

Report this content

Arbetsförmedlingen och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har träffat en överenskommelse om att stötta samverkan på lokal och regional nivå för att möta utmaningarna på arbetsmarknaden.

Den pågående generationsväxlingen för med sig stora rekryteringsbehov i flera kommuner, landsting och regioner. En väl organiserad samverkan mellan Arbetsförmedlingen och landets kommuner och landsting är en viktig del i arbetet med att underlätta kommunsektorns rekrytering och motverka arbetskraftsbrist.

– Stat och kommun måste ha en nära samverkan för att hantera utmaningarna som finns på den svenska arbetsmarknaden men det handlar också om att ta vara på de många möjligheterna, säger Arbetsförmedlingens generaldirektör Mikael Sjöberg.

– Arbetsförmedlingen och landets kommuner och landsting behöver ha ett nära samarbete och dra nytta av varandras resurser. Det är mina erfarenheter också från mitt arbete som kommundirektör, säger Vesna Jovic, vd för SKL.

En stor utmaning är att tillgänglig arbetskraft inte har den kompetens som arbetsgivare kräver idag

Arbetsförmedlingen och Sveriges Kommuner och Landsting är överens om att utveckla samverkan mellan kommuner och lokala arbetsförmedlingar för att öka nyanländas etablering på arbetsmarknaden. Särskilt nyanlända kvinnors etablering bör uppmärksammas. Samverkan kring utbudet av olika utbildningsinsatser är ett viktigt led. Till exempel arbetsmarknadsutbildningar och svenska för invandrare.

– Det kan handla om att vi jobbar tillsammans med utbildningsinsatser till nyanlända. På så sätt kan vi underlätta för landets arbetsgivare, inklusive kommunerna själva, att hitta arbetskraft nu när vi är i ett läge där det är svårt att rekrytera, säger Mikael Sjöberg, generaldirektör på Arbetsförmedlingen.

Ofta behövs även gemensamma insatser från Arbetsförmedlingen, kommuner och hälso- och sjukvården för att personer med särskilt behov av stöd ska komma i arbete. Arbetsförmedlingen och Sveriges Kommuner och Landsting är också överens om att utveckla samverkan mellan kommuner och lokala arbetsförmedlingar för att långsiktigt och varaktigt minska ungas arbetslöshet.

Presskontakt Arbetsförmedlingen: 010-486 10 00
Presskontakt Sveriges kommuner och landsting: 08-452 71 01
För information och kommentarer: Vivi Jacobson-Libietis, utredare, avdelningen för utbildning och arbetsmarknad, 08-452 78 20, vivi.libietis@skl.se

Taggar: