Svensk Elitfotboll och Arbetsförmedlingen samarbetar för minskat utanförskap

Den svenska elitfotbollen presenterade idag tillsammans med Arbetsförmedlingen en nationell satsning för att arbetssökande ska få en meningsfull sysselsättning.

– Att genom fotbollen skapa möten och samla människor med olika behov och bakgrund är precis den typ av initiativ och engagemang som vi behöver i samhället. Jag tycker det är ett utmärkt bra arbete som Svensk Elitfotboll gör för att bidra till en meningsfull sysselsättning för arbetslösa, säger Mikael Sjöberg, generaldirektör för Arbetsförmedlingen. Vi ser fram emot att samarbeta med klubbarna runt om i landet, det är där mötena sker som kan öppna dörrar.

Elitfotbollen vill tillsammans med Arbetsförmedlingen skapa en meningsfull sysselsättning för arbetssökande. Klubbarna i Allsvenskan och Superettan gör dagligen en stor insats för det svenska samhället genom sina samhällsengagemang. Svensk Elitfotboll har som intresseorganisation till klubbarna identifierat över 100 samhällsengagemang som klubbarna driver i egen regi.

Malmö FF:s Karriärakademin, har varit en förlaga och inspiration och är ett exempel där samarbetet med Arbetsförmedlingen har bidragit till goda resultat. Malmö FF har framgångsrikt drivit Karriärakademin genom att hjälpa ungdomar mellan 16-29 år att få jobb. Under Karriärakademins två första år har Malmö FF hjälpt över 160 ungdomar att få jobb och på så sätt minskat ungdomsarbetslösheten i Malmö.

Som en del i att lyfta fram, och för att utveckla klubbarnas samhällsengagemang har Svensk Elitfotboll sedan en tid tillbaka startat ett CSR-råd med representanter från klubbarna. CSR-rådet har under hösten skapat en nationell strategi för samhällsengagemang och värderingsfrågor och även beslutat att centralt ta fram nationella riktlinjer för hur samtliga SEF-klubbar kan jobba med sina engagemang.

Inom ramen för detta är Arbetsförmedlingen en naturlig samarbetspartner som möjliggör kontakter med arbetssökande och bidrar med kompetens kring frågor om sysselsättning.

För frågor och mer information kontakta:
Karin Heri, Nationell samordnare sysselsättning, Svensk Elitfotboll, 072-888 02 77
Calle Stjerna, Varumärkeschef, Svensk Elitfotboll, 070-685 19 55
Mats Rydberger, chef Arbetsförmedlingen Malmö, 010-486 91 18
Presskontakt: Maria Hillborg pressekreterare, 010-488 44 58

Följ oss på Twitter: @PressAf

Ring oss på 0771-60 00 00 eller besök närmaste arbetsförmedling. www.arbetsformedlingen.se