Svenska manusförfattare till Polen

Svenska manusförfattare åker till Warszawa för att visa upp sina manusidéer för polska TV- och filmproduktionsbolag.

Tidigare evenemang visar att manusförfattare från Sverige är attraktiva i Europa.

Den här veckan får elva manusförfattare från Sverige chansen att visa sina manusidéer för ett tiotal TV- och filmproduktionsbolag i Polen. Arrangemanget är ett samarbete mellan Arbetsförmedlingen Kultur Media/Eures och Polska Filminstitutet. Varje deltagare kommer att få åtta minuter på sig att pitcha sina idéer. De svenska manusförfattarna har valts ut bland ett flertal sökande.

Vi ser att svenska manusförfattare är attraktiva i Europa, vår utvärdering visar att den här typen av arrangemang leder till värdefulla kontakter, men även konkreta uppdrag, säger Wanna Spiridonidou, Eures Adviser* på Arbetsförmedlingen Kultur Media.

Det här är den femte Europa-resan som Arbetsförmedlingen Kultur Media/Eures arrangerar för manusförfattare. En färsk utvärdering visar att 20 procent av dem som varit med på tidigare evenemang i Berlin och Warszawa hittills har skrivit kontrakt med produktionsbolag. Totalt har ett 70-tal manusförfattare deltagit.

Fakta/Eures: Eures är ett nätverk av offentliga arbetsförmedlingar inom EU/EES och Schweiz med uppgift att främja den fria rörligheten. I Eures-nätverket ingår 31 länder och över 700 Eures-rådgivare

För kommentarer: Wanna Spiridonidou, Eures Adviser Arbetsförmedlingen, telefon 010-486   97 38

Presskontakt: Anna-Lena Immo, pressekreterare, 010-488 35 99