AP&C söker fler strategiska patent

Arcam, noterat på NASDAQ Stockholm, meddelar att deras dotterbolag AP&C, baserat i Montreal, Kanada, har lämnat in ytterligare en strategisk patentansökan som täcker förbättrade flödesegenskaper hos metallpulver.

AP&C använder en egenutvecklad teknik för plasma-atomisering . Denna nya strategiska patentansökan avser en metod för att få optimala flödesegenskaper hos reaktivt, fint metallpulver avsett för additiv tillverkning.

Det strategiska patentet täcker i princip alla produktionsmetoder för reaktivt metallpulver, inklusive plasma-atomisering, processer för gas-atomisering, plasma-sfäroidisering och plasma-roterande elektrod. Uppfinningen möjliggör tillverkning av pulver med mycket goda flödesegenskaper, en egenskap som är särskilt viktig inom additiv tillverkning.

"Goda flödesegenskaper hos metallpulvret är en avgörande egenskap för additiv tillverkning av kvalitetskomponenter", säger Jacques Mallette, VD för AP&C.

AP&C tillverkar sedan mer än 10 år pulver i titan-legeringar och nickel-legeringar för högprestandatillämpningar inom additiv tillverkning.

Magnus René, VD, Arcam AB
Telefon: 031-710 32 00, alt. mobil: 0702-79 89 99, eller e-post: magnus.rene@arcam.com

Arcam tillverkar produkter för industriell 3D-printing i metall. Arcams teknologi, Electron Beam Melting (EBM ® ), möjliggör kostnadseffektiv tillverkning av produkter med avancerad design och funktion. Arcam är en innovativ partner för tillverkning inom främst flyg- och implantatindustrin.
Arcamkoncernen erbjuder industriella 3D-skrivare genom Arcam AB i Mölndal, metallpulver genom dotterbolaget AP&C i Kanada samt avancerade ortopediska implantat genom DiSanto i USA.
Bolaget är listat på Nasdaq Stockholm och huvudkontoret ligger i Mölndal.

________________________________________________________________________________________

Arcam AB  • Krokslätts Fabriker 27A • SE-431 37 Mölndal, Sweden • 46-31-710 32 00 • www.arcam.com