Arcam: Arcam får order på Arcam A1-system(ARCM)

(NGM:ARCM)

Arcam AB (publ), noterat på NGM-listan, har fått en beställning på ett Arcam A1-system från en amerikansk implantattillverkare. Systemet, som skall användas för produktion av ortopediska implantat, planeras för leverans i andra kvartalet 2011.

Arcams kunder i Europa har sedan 2007 tillverkat och marknadsfört CE-certifierade implantat och över 10 000 av dessa implantat har implanterats. Den amerikanska implantatmarknaden svarar för 50 procent av den globala marknaden. I USA har användningen av Arcams EBM®-teknologi för tillverkning av ortopediska implantat varit begränsad till patientanpassade implantat, där användningen inte kräver myndigheters godkännande. Tidigare i år meddelades att flera av Arcams kunder nu har fått produkter tillverkade med Arcams EBM®–teknologi godkända av FDA i USA. Med godkännandet kan företagen marknadsföra sina produkter på den betydelsefulla USA-marknaden.

-       ”Denna order från ett amerikanskt implantatbolag följer de nyligen kommunicerade första godkännanden som FDA lämnat för implantat tillverkade med Arcams EBM-system.

Vi ser nu att dessa godkännanden ökar intresset och acceptansen för vår teknologi för tillverkning av avancerade ortopediska implantat även på den amerikanska marknaden”, säger Magnus René, VD på Arcam.

Magnus René, VD, Arcam, tel. +46 31 710 32 00

alt. mobil: 0702-79 89 99 eller e-post: magnus.rene@arcam.com