Arcam: Ny prestigeorder till Arcam - levererar EBM-system till Australiens nationella vetenskapscentrum(ARCM)

Arcam AB (publ) har fått en beställning på ett EBM-system från CSIRO i Australien. Anläggningen ska användas för forskning inom bland annat materialteknik.

CSIRO är Australiens nationella vetenskapscentrum och ett av världens största institut inom industriell forskning och vetenskap. Med 6500 anställda i 13 divisioner driver CSIRO forskning i allt från industri och folkhälsa till rymdforskning och klimatfrågor.

– CSIRO är en riktig prestigekund, säger Magnus René, VD Arcam. Institutet har en enorm bredd och detta öppnar dörren för nya användningsområden för Arcams produkter. Att vi nu också levererar till Australien är en bekräftelse på att vi är ett globalt bolag att räkna med.

Arcam utvecklar och tillverkar utrustning för att direkt från digitala tredimensionella modeller tillverka solida komponenter ur metallpulver. Bolagets teknologi EBM© – Electron Beam Melting ger möjlighet att tillverka detaljer i metall med optimala egenskaper i små och medelstora serier. Bolagets kunder återfinns främst inom implantat- och flygindustrin. Arcam är noterat på NGM Equity sedan år 2000. Bolaget förbereder ett listbyte och planerar notering av bolagets aktie på NASDAQ OMX Stockholm, Small Cap under 2012.

Magnus René, VD, Arcam, tel. +46 31 710 32 00

alt. mobil: 0702-79 89 99 eller e-post: magnus.rene@arcam.com

Arcam tillverkar system för verktygsfri tillverkning av metallkomponenter med friformsteknik direkt från tredimensionella ritningar (CAD). Bolagets teknologi EBM© – Electron Beam Melting ger möjlighet att tillverka i metall med optimala egenskaper. Arcams marknad är global med kunder inom främst implantat- och flygindustrin. Bolaget grundades 1997 och är noterat på NGM sedan 2000. Huvudkontor och produktion är lokaliserat i Mölndal, Sverige, och supportkontor finns i USA, Italien och Kina.