Nyhet! Round House Shiraz 2015 – det perfekta vinet till höstens vilt och grytor

Report this content

Från den anrika vingården Round House, vid foten av Table Mountain i Sydafrika, kommer ett kraftigt och smakrikt rödvin – Round House Shiraz 2015. Vinet, som passar perfekt till vilt och kött, lanseras lägligt nog samtidigt som jaktsäsongen drar igång i Sverige.

Vingården Round House ligger vackert inbäddad i dalgångarna vid Table Mountain i Western Cape – med vidsträckt utsikt över Atlanten. Gården har en lika lång som imponerande historia. I början av 1800-talet var den en jaktstuga åt Kapstadens guvernör Charles Somerset. Här samlades dåtidens aristokrater för att njuta av de vackra omgivningarna och spännande jakter. En elegans och aura som fortfarande omger gården och dess viner.

Round House Shiraz 2015 är ett mångfacetterat rött vin med en fruktig och kryddig doft. Smaken är generös med björnbär, vildhallon, lakrits, lavendel, lagerblad och en elegant kryddig tobakston i avslutet. Vinet har mjuka tanniner som snyggt matchar köttanrättningar utan att ta över och vinet fungerar därmed både före, till och efter middagen.

Den stora och kryddiga frukten gör vinet utmärkt till alla typer av rött kött inklusive vilt, vilket gör det till en spännande nyhet i dessa jakttider. Intresset för jakt har ökat markant under senare år. I Sverige finns idag omkring 300 000 licensierade jägare.

Round House Shiraz 2015 tillverkas av 93 % shiraz och 7 % viognier. Druvorna har odlats på ”bush vines” vilket betyder att vinstockarna fått växa fritt utan uppbindning. Denna urgamla odlingsmetod lämpar sig extra bra för druvor som växer under stark sol eftersom bladverken skapar ett skyddande tak.

När druvorna är mogna handplockas de och får sedan jäsa hela utan att krossas. Efter jäsningen lagras vinet under 12 månader i franska barriquefat, vilket ger vinets härliga kryddighet. Resultatet är ett elegant och generöst vin med intensivt mörk, blåröd färg.

Round House Shiraz 2015 finns nu i Systembolagets ordinarie sortiment.

Artikelnummer: 4639

Alkoholhalt: 14 %

Pris: 99 kronor

Volym: 750 ml