Arctic Gold AB (ARCT): Kontrakt med Rambøll i Norge för Planprogrammet i Bidjovagge

Arctic Gold har påbörjar arbetet med ett Planprogram för Bidjovagge-projektet och därför kontrakterat Rambøll Norge AS för utförandet. Planprogrammet är ett viktigt steg enligt Plan och Bygglagen där alla delar av projektet beskrivs och där eventuella konsekvenser skall belysas.

Planprogrammet som Arctic startat och som skall utföras med hjälp av den tekniska konsultfirman Rambøll Norge AS och ett antal underentreprenörer syftar till att beskriva hela verksamheten och deras eventuella konsekvenser på omgivningen. Programmet skickas till kommunen som behandlar detta och som skickar ut det på remissrunda bland berörda. Därefter tas beslut i kommunen att fastlägga programmet och bolaget startar arbetet med regleringsprogrammet och de konsekvensutredningar som fastlagts i planprogrammet.

Planprogrammet bör kunna fastläggas av kommunen under sen höst 2011. Regleringsprogrammet och konsekvensutredningarna kan sedan ta cirka ytterligare ett år och eventuellt vara klart vid årsskiftet 2012/2013. Vissa delar av konsekvensutredningarna, såsom naturbeskrivning och fornminnes-inventering kommer troligen att starta under sommarperioden 2011 för att kunna bli klara inom tidsramen.