• Arctic Paper/

Arctic Paper Koncernen 2015: ACCEPTABELT RESULTAT GENOM BESLUTSAMMA ÅTGÄRDER I EN SVÅR MARKNADSSITUATION

År 2015 omsatte Arctic Paper Koncernen PLN 2,90mld vilket är 1,2 % högre än föregående år. EBITDA var PLN 212,7m (15,7% lägre jämfört med 2014), rörelseresultatet PLN 100,2m (26,1% lägre jämfört med 2014) och nettoresultatet från kvarvarande verksamhet* var över PLN 71m (27,8% lägre än 2014).

I resultaten återspeglas bidraget av det mycket goda resultatet för Rottneros AB 2015. Arctic Paper Koncernen förvärvade majoritetsägande i Rottneros AB 2013.

Exkluderat Rottneros AB, genererade koncernen intäkter om PLN 2,14mld 2015, vilket är 1,2 % högre än 2014. EBITDA var nära PLN 70,2m (56,1% lägre än 2014), och rörelsevinsten för kvarvarande verksamhet var över PLN 7,2m (82,5% lägre jämfört med 2014). Koncernen redovisade en rörelseförlust på cirka PLN 7,2m.

Marknadssituationen för grafiskt finpapper förblev utmanande även under 2015. Kombinationen av höga massapriser, försvagad euro jämfört US dollar och det genomgående låga priset på grafiskt finpapper påverkade det ekonomiska resultatet negativt för Arctic Paper koncernen jämfört med 2014.

Wolfgang Lübbert, koncernchef för Arctic Paper, kommenterade: "

Vi svarade kraftfullt och bestämt på marknadens fortsatta utmaningar genom att i mitten av 2015 utveckla och genomföra det omfattande resultatförbättringsprogrammet 2015/2016. En ytterst väsentlig del av programmet var det svåra men nödvändiga beslutet att avveckla produktionen vid Arctic Paper Mochenwangen."

För det fjärde kvartalet 2015 påverkades resultatet signifikant av kostnader förknippade med avvecklingen av produktionen vid Arctic Paper Mochenwangen. Som en följd av beslutet reserverades ca PLN 39m (EUR 9.3m) för avvecklingen av verksamheten.

Resultatet för det fjärde kvartalet påverkades av att Rottneros AB, jämfört med 2014, noterade en minskad nettovinst, från SEK 55m till SEK 1m. Fjärde kvartalet är säsongsmässigt en svag period på grund av Vallvik Bruks årliga underhållsstopp. Under kvartalet genomfördes kapacitetshöjande investeringar, som en del av företagets pågående investeringsplan, vilka gav en mer komplex och längre uppstartsperiod än planerat. Det bör betonas att resultatet av Rottneros för helåret 2015 var på rekordnivå i bolagets historia.

Arctic Paper Koncernens resultat påverkades negativt av de höga kostnaderna för inköp av massa med priser satta i PLN och SEK, kostnadsnivåer som vidmakthölls under hela året. Under Q4 2015 var de 20,4 % (PLN) högre än föregående år och 5,9 % högre än under Q3 2015. Främst beror nivåerna på det ogynnsamma förhållandet mellan flera europeiska valutor (EUR, PLN, och SEK) och US dollar.

Då betalningen för kundfordringar till Arctic Paper från PaperlinX brittiska företag, där rekonstruktionsförfarande har inletts, är fortsatt osäker har en reservation om PLN 12,9 miljoner (ursprungligen PLN 15,3 miljoner skapad i Q1 2015) gjorts i Q4 2015.

I december 2015 var de genomsnittliga priserna för obestruket träfritt papper i Europa 5,3 % högre än föregående år och 0,6 % lägre för bestruket träfritt papper. Jämfört med september 2015 var priserna oförändrade för obestruket träfritt papper och föll med 0,3 % för bestruket träfritt papper (data baserat på RISI).

Koncernens intäkter från försäljning av papper minskade med 0,2 % under Q4 2015 jämfört med föregående år och var 4,3 % lägre än under Q3 2015. Försäljningsintäkterna per ton ökade med 3,6 % respektive 5,4 %.

Produktionsvolymen i Q4 2015 var 182 000 ton, 3,4 % lägre än i Q3 2015 och jämfört föregående år 2,3 % lägre, en siffra som starkt påverkades av avvecklingen av produktionen vid Arctic Paper Mochenwangen.

"I de svåra marknadsförhållandena har vi försvarat vår position som en av Europas ledande tillverkare av grafiskt finpapper. Mot bakgrund av dessa turbulenta omständigheter har vi uppnått resultat som är att betrakta som mycket godtagbara ", säger Arctic Paper VD Wolfgang Lübbert. "Det utmärkta resultat som uppnåtts av Rottneros är ett värdefullt bidrag. Vi är också nöjda med resultaten av resultatförbättringsprogrammet 2015/2016 som lanserades i mitten av 2015. Under sommaren 2016 kommer vi att uppnå en betydande del av programmets planerade besparingar, totalt beräknade till PLN 50m. Det gör det möjligt för oss att stärka våra konkurrensfördelar på en marknad full av utmaningar."

Under 2015 ökade Arctic Paper sitt fokus på produktutveckling och förstärkte kärnkompetensen ytterligare; utveckling och produktion av högkvalitativt grafiskt finpapper. Genom att fokusera på konkurrensfördelen, att producera papperskvaliteter för professionella användare, kan Arctic Paper utveckla unika papper för nischade premiumsegment. Vid Arctic Paper Kostrzyn har ett "high-end" digitalpapper, för high-speed inkjet maskiner, utvecklats och marknadsförts under namnet Amber Highway. Under 2015 utvecklades Munken Kristall vid Arctic Paper Munkedals. Detta är en, starkt efterfrågad, ny Munken designkvalitet med en vitare och ljusare nyans. Munken Kristall kommer att lanseras globalt under våren och förstärker avsevärt Munken Design Range som den ledande europeiska designpapperskollektionen.

Wolfgang Lübbert

CEO, Arctic Paper S.A.

tel. (+49) 40 51 48 5310

e-mail: Wolfgang.Luebbert@arcticpaper.com

Per Skoglund

COO, Arctic Paper S.A.

tel. (+46) 31 63 1703

e-mail: Per.Skoglund@arcticpaper.com

ARCTIC PAPER S.A. är en av de ledande tillverkarna av högkvalitativt grafiskt finpapper i Europa. Bolaget producerar bestruket och obestruket träfritt papper, samt obestruket trähaltigt papper för kvalitetsmedvetna kunder som tryckerier, bokförlag, tidningsutgivare, reklambyråer, pappersdistributörer och förpackningsföretag. Produktportföljen inkluderar välkända varumärken som Amber, Arctic, G-Print och Munken. I bolaget finns tre pappersbruk:

 Arctic Paper Munkedals, Sverige

 Arctic Paper Grycksbo, Sverige

 Arctic Paper Kostrzyn, Polen

 (Arctic Paper Mochenwangen, Tyskland, verksam till december 2015)

Produktionskapaciteten för de tre bruken är cirka 700 000 ton papper per år. Arctic Paper Kostrzyn har en produktionskapacitet på 280 000 ton per år och producerar obestruket, träfritt papper för tryckning av broschyrer, blanketter, böcker och kuvert. Arctic Paper Grycksbo har en produktionskapacitet på 260 000 ton per år och producerar bestruket papper som används för tryckning av tidskrifter, direktreklam, böcker, affischer, kartor och förpackningsändamål.

Arctic Paper Munkedals har en produktionskapacitet på 160 000 ton per år och producerar huvudsakligen obestruket träfritt papper för bok-, design- och reklamändamål. Arctic Paper S.A. är huvudägare i Rottneros AB (två massabruk), med en total produktionskapacitet om cirka 400 000 ton per år. Massabruket i Vallvik som har en produktionskapacitet på 240 000 ton per år, producerar två typer av långfibrig sulfatmassa. Massabruket i Rottneros som har en produktionskapacitet på 170 000 ton per år, producerar huvudsakligen två sorters mekanisk massa: slipmassa och CTMP. En viktig del av Arctic Paper är de försäljningskontor och distributionsenheter som marknadsför och hanterar leveranser av bolagets produkter. Arctic Paper S.A. har för närvarande 14 försäljningskontor i Europa vilket ger tillgång till samtliga europeiska marknader. Bolaget har cirka 1250 medarbetare, exklusive Rottneros AB. Huvudkontoret ligger i Polen. Största aktieägare i Arctic Paper S.A. är det svenska bolaget Nemus Holding AB. Arctic Paper S.A. är noterat på börsen i Warszawa sedan oktober 2009 och sedan december 2012 på NASDAQ OMX i Stockholm.

Mer information på www.arcticpaper.com