Arctic Papers bud på Rottneros: Uttalande från Arctic Paper

Detta pressmeddelande får inte, direkt eller indirekt, distribueras eller publiceras till eller inom Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Sydafrika eller USA. Erbjudandet lämnas inte till (och accepter godkänns inte från) personer i dessa länder eller personer i något annat land där accept av Erbjudandet skulle kräva ytterligare dokumentation, registrering eller andra åtgärder utöver vad som följer av svensk rätt. Detta pressmeddelande har publicerats på svenska och engelska. Vid eventuell diskrepans mellan innehållen i de olika språkversionerna ska den svenska versionen äga företräde.

Den 7 november 2012 offentliggjorde Arctic Paper S.A. ett rekommenderat offentligt erbjudande (”Erbjudandet”) om att förvärva samtliga utestående aktier i Rottneros AB, noterat på NASDAQ OMX Stockholm.

De strategiska motiven till Erbjudandet bygger på sund industriell logik med målsättningen att skapa en ledande integrerad aktör på den europeiska massa- och finpappersmarknaden, med uthållig hög lönsamhet, en stark finansiell ställning och med det övergripande målet att erbjuda konkurrenskraftig avkastning för aktieägare genom värdetillväxt och direktavkastning.

Nemus Holding AB, den största aktieägaren i både Arctic Paper och Rottneros, har varit den största ägaren i Rottneros sedan etableringen av det nuvarande massafokuserade bolaget i början av 1990-talet och har sedan sin första investering i Rottneros varit en långsiktig och finansiellt stödjande industriell ägare.

Arctic Paper har sedan början av 2012 haft diskussioner med Rottneros styrelse rörande ett samgående mellan bolagen och en tydlig industriell logik samt synergier om 80 miljoner kronor har identifierats, av vilka endast en minoritet är relaterade till minskning av overhead- och administrationskostnader i Rottneros.

Arctic Paper anser att Erbjudandet, som ger Rottneros nuvarande aktieägare 34 procent av den sammanslagna koncernen, är generöst gentemot Rottneros aktieägare med hänsyn taget till såväl den korta som långsiktiga utvecklingen av aktiekurserna liksom bolagens relativa vinstgenereringsförmåga.

Arctic Paper har fått frågor från aktieägare i Rottneros rörande Arctic Papers avsikter med Erbjudande för det fall Arctic Paper inte uppnår 90 procents ägande i Rottneros. Mot bakgrund av detta lämnar Arctic Paper följande uttalande:

• Att uppnå 90 procents ägande, och slutligen få full kontroll över Rottneros, har väsentliga fördelar och är Arctic Papers högsta prioritet.
  • Emellertid har det hela tiden varit ett alternativ för Arctic Paper att fullfölja erbjudandet även vid en lägre acceptnivå.
  • Arctic Paper utvärderar möjligheten att fullfölja Erbjudandet vid lägre acceptnivå än 90 procent.
  • Den industriella logiken med en samordning av de båda bolagen är fortfarande stark och en majoritet av synergierna kommer att kunna utvinnas även vid lägre än 90 procents ägande.

Arctic Paper S.A.
Tillsynsstyrelsen
Förvaltningsstyrelsen

För ytterligare information kontakta:
Olle Grundberg, ordförande i förvaltningsstyrelsen i Arctic Paper, tel. +46 70 654 44 20

Denna information lämnades för offentliggörande den 29 november 2012 kl. 8.45.

All information om Erbjudandet finns tillgänglig på:
www.arcticpaper.com