Turntable – sommarkänsla på flaska för mörka kvällar

Report this content

Det nya, vita vinet Turntable är en frisk sommarvind som varar långt in på det mörka halvåret. Chardonnay från den amerikanska västkusten sätter guldkant på vardagen med en mycket fruktig smak, toppad med lite ekkaraktär. Perfekt för mysiga räkkvällar eller till den mildare kycklinggrytan.

Att den kaliforniska staden Lodi, som ligger i höjd med San Francisco, har druvor i stadsemblemet är en självklarhet. Flera av världens mest populära viner härstammar nämligen härifrån och av stadens 70 000 invånare är många aktiva inom vinproduktion. I Lodi odlas många olika druvsorter, bland annat den chardonnay som Turntable gjorts på. Chardonnay är druvan bakom vit bourgogne och är en av de populäraste vita druvsorterna i Kalifornien, och faktiskt också i hela världen. Nya Turntable Chardonnay är ett torrt, smakrikt och mycket fruktigt vitt vin med lite fatkaraktär. Det smakar bäst vid 10-12 grader och passar till rätter av fisk och skaldjur eller till lättare rätter av ljust kött som kyckling, gris eller kalv. Turntable har artikelnummer 6356-01 och kostar 65 kronor för 750ml. Vinet finns i alla Systembolagets butiker från och med den 1 oktober.

Taggar: