Årets Kock 2016 i Karlstad – här är startfältet

6 november 2015

Nu är de sista 9 semifinalisterna uttagna som ska tävla i Årets Kock 2016 – SM i professionell matlagning. De nio kockarna ska tävla i den sista semifinalen den 17 november i Karlstad.

Totalt 114 kockar anmälde sig till att tävla i Årets Kock 2016, SM i professionell matlagning. Av dessa valde en digital jury ut 40 kockar som fick laga upp sin rätt och presentera för en jury, som utsåg 18 semifinalister. Uttagningsförfarandet har varit helt anonymt och genomförts under sekretess. Lottning har avgjort vilka kockar som tävlar i Helsingborg den 11/11 respektive Karlstad den 17/11.

Tävlingarna direktsänds live på www.aretskock.se .

Här är de kockar som ska tävla i Karlstad:
Johan Backeus, Aveqia, Stockholm
Christofer Bengtsson, Kulinarisk Akademi, Oslo
Håkan Carlsson, Hotel Rival, Stockholm
Tommy Eriksson, Högberga Gård, Lidingö
Sebastian Höckert, Restaurang Koka, Göteborg
Jonas Karlsson, Noga matstudio, Stockholm
Jonas Lagerström, Restaurang Yolo, Djursholm
David Lundqvist, Gute Grill & Bar, Stockholm
Manfred Nilsson, Lilla Ego, Stockholm

En kock från Helsingborg respektive Karlstad direktkvalificerar sig till finalen. Resterande finalister går vidare på poäng. Sammanlagt gör åtta kockar upp om titeln Årets Kock 2016 den 11 februari 2016 i Stockholm.

Vinnaren av Årets Kock 2016 blir svensk mästare i professionell matlagning, erövrar titeln Årets Kock 2016 samt får ta emot Gastronomiska Akademiens Mejerimedalj i guld. Dessutom får vinnaren en inspirerande studieresa till ett gastronomiskt intressant land.

För mer information om tävlingen se www.aretskock.se

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Årets Kock sponsras av Arla Foods och LRF (Presentatör), Electrolux och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Menigo, Martin & Servera, Svenskt kött, Norges Sjömatråd, Visita, Diversey, Segers och Leröy (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Restaurangakademien och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.