Årets Kock spanar in mattrender från USAs västkust

Årets Kock presenterade idag trender som vinnaren av Årets Kock 2016, Jimmi Eriksson, spanat in på sin utbildnings- och inspirationsresa till USAs västkust.

Den som vinner Årets Kock får utöver ett händelserikt år, Gastronomiska Akademiens mejerimedalj samt en inspirationsresa till ett gastronomiskt intressant land. Syftet med vinnarresan är att vidareutbilda den vinnande kocken, men är också ett sätt att utveckla branschen genom att ta till sig trender och även inspirera andra.

Under många år gick resorna till Asien och den asiatiska vågen har vi som restauranggäster fått uppleva. Numera lockar Nord- och Sydamerika där förra årets utbildningsresa gick till Mexiko.

Jimmi Eriksson, Årets Kock 2016, tog oss till San Francisco och Napa Valley i Kalifornien. Under besök på allt från olika Farmers Markets till välkända restauranger som the French Laundry fick Jimmi tillsammans med resans övriga deltagare Karl Ljung, Årets Kock 1999, och Markus Aujalay, Årets Kock 2004, en unik inblick i norra Kaliforniens mat- och restaurangkultur.

Enligt Jimmis spaning kommer vi få se mer frukt i salta rätter, ytterligare fördjupat fokus på hållbarhet och närhet till råvaran vilket innebär bland annat ännu mer grönt än protein på tallriken. Jimmi har tagit fram tre recept som tolkar trenderna och recepten samt bilder finns att hämta här: https://www.flickr.com/gp/101744976@N08/HvH438

Facebook: www.facebook.com/aretskock
YouTube: www.youtube.com/aretskockSE

Samarbetspartners till Årets Kock är Arla Foods (Guldpartner), LRF och Spendrups (Silverpartners), Electrolux, Martin & Servera och Menigo (Bronspartners) samt Diversey, Event in Skåne, J.A. Sundqvist, Kockens, Leröy, Malmö Stad, Norges Sjömatråd, Segers, Svensk Fågel, Svenskt Kött och Visita (Partners). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Restaurangakademien och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.

Taggar: