Fasan – andra tävlingsuppgiften i Årets Kock 2017

Huvudråvara till tävlingsuppgift 2 är nu offentliggjord. De åtta finalisterna i Årets Kock 2017 utmanas med fasan som huvudråvara.

Uppgiften för finalisterna är att för juryn servera en varm huvudrätt där fasan som huvudråvara framgår tydligt på tallriken. Vidare kan en à part och sås serveras vid sidan.

-    Eftersom finalen ska genomföras i Skåne ville vi hitta en regional råvara som är hållbar och tillgänglig i årstiden när tävlingen genomförs. Fasan är inte heller en råvara vi haft med som tävlingsuppgift tidigare. En spännande utmaning för finalisterna, säger Jonas Dahlbom, Årets Kock 1996 och medlem i Utvecklingsgruppen för Årets Kock – SM i professionell matlagning.

Fasanerna kommer från Friskens Vilt i Vittskövle, Skåne och möjliggörs i samarbete med Bondens Skafferi AB.

Mer om tävlingsuppgifterna och råvaror kan läsas på: www.aretskock.se/final-malmo/

På finaldagen har finalisterna totalt 5 timmar på sig att färdigställa sina två tävlingsuppgifter.

De åtta kockar som möts i finalen av Årets Kock 2017 är:

Johan Backeus, Aveqia, Stockholm

Jesper Bogren, Heaven 23 Gothia Towers, Göteborg

Olle Broström, Fotografiska Stockholm AB, Stockholm

Martin Hansen, Grand Hotel i Lund, Lund

Oskar Mendelin, Galleriet på Görvälns slott, Järfälla

Luqaz Ottosson, Luqaz MAT, Visby

Magnus Persson, Restaurang Hillenberg, Stockholm

Sebastian Thureson, Lilla Ego, Stockholm

Årets Kock är SM i professionell matlagning och Sveriges mest prestigefyllda matlagningstävling. Tävlingen avgjordes i en digital uttagning, en uttagning där 40 kockar får laga upp sin tävlingsrätt, en semifinal och en final. I år avgjordes uttagningarna i Stockholm och semifinalen i Helsingborg. Tävlingen avgörs på Malmö Arena den 2 februari 2017.

Bilder
Bilder på kockarna och deras tävlingsrätter från semifinalen hittar ni på: www.aretskock.se/bildbank

Facebook: www.facebook.com/aretskock
YouTube: www.youtube.com/aretskockSE

Samarbetspartners till Årets Kock är Arla Foods (Guldpartner) Spendrups (Silverpartners), Electrolux, Martin & Servera och Menigo (Bronspartners) samt Diversey, Event in Skåne, J.A. Sundqvist, Kockens, Leröy, Malmö Stad, Norges Sjömatråd, Segers, Svensk Fågel, Svenskt Kött och Visita (Partners). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Restaurangakademien och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.

Taggar:

Snabbfakta

Tävlingsuppgift 1 i Årets Kock är att skapa 5 lakto-ovo-vegetariska smårätter varav 2 ska vara varma.

Citat

Jonas Dahlbom, Årets Kock 1996