Final i Årets Kock 2016 - kändiskockar tar plats på röda mattan

5 februari 2016

När SM i professionell matlagning – Årets Kock 2016 – avgörs i Stockholm den 11 februari samlas i stort sett hela den svenska kockeliten. Välkomna att fotografera på röda mattan i entrén till Annexet den 11 februari.

Bland gästerna till kvällens bankett finns H.K.H. Prins Carl Philip och tidigare vinnare av Årets Kock som till exempel Fredrik Eriksson, Årets Kock 1987, Markus Aujalay Årets Kock 2004,Tommy Myllymäki, Årets Kock 2007, Christian Hellberg, Årets Kock 2001.

På röda mattan syns även kända kockar som till exempel Stefano Catenacci, Kunglig Hovtraktör, Paul Svensson, Björn Frantzén, Johan Jureskog, Marie Söderqvist, Peter J Skogström, Årets Kock 2006.

Clare Smyth, Chef Patron på trestjärniga Restaurang Gordon Ramsay, kommer från London för att bland annat delta i juryarbetet under finalen.

På röda mattan kommer även representanter från näringslivet, bland andra Maud Olofsson, och politiker som Anna Kinberg Batra att ta plats. Övriga kändisar är exempelvis Måns Herngren och Marie Serneholt.

Plats: Annexet, entré 2.

Dag: Den 11 februari

Tid: kl 18.00 -19.30

Anita Lindström, Medieansvarig Årets Kock: anita.lindstrom@aretskock.se, 0708-98 55 00

Facebook: www.facebook.com/aretskock
Twitter: @aretskock
YouTube: www.youtube.com/aretskockSE
Hashtags: Twitter och Instagram: #åretskock

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

Årets Kock sponsras av Arla Foods (Presentatör), LRF och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Electrolux, Menigo, Martin & Servera, Svenskt kött, Norges Sjömatråd, Visita, Diversey, Segers och Leröy (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Restaurangakademien och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.