Lina Ahlin får Karin Franssons mentorpris 2016

Lina Ahlin har tilldelats Karin Franssons mentorpris 2016 i samband med finalen av Årets Kock 2016. Priset syftar till att belöna mentorer som lyft och utvecklat kvinnliga kockar.

Lina Ahlin har trots sin ungdom stor erfarenhet. Hon har arbetat på många av de bästa restaurangerna i Sverige såväl som utomlands; Gastrologik, Fäviken Magasinet, Restaurant Frantzén och hos Massimo Bottura på Osteria Francescana. Lina är nu verksam på nystartade Agrikultur där hon är en inspiratör för gäster, krögare och kollegor genom sin nyfikenhet för yrket och viljan till utveckling. Dessutom föreläser Lina Ahlin på Grythyttan Akademi med stort engagemang.

Juryns motivering

Lina Ahlin är en mycket driven kock med höga ambitioner och stort mod.
Hon är en inspirerande förebild och mentor för många unga kockar.

Vinnaren utses genom nomineringar från branschen och en jury.

I juryn för Karin Franssons mentorpris 2015:

Karin Fransson, juryns ordförande, Hotell Borgholm
Fredrik Eriksson, Årets Kock 1987, Långbro Värdshus och restaurang Asplund
Stefan Karlsson, Årets Kock 1995, SK Mat & Människor
Marie Skogström, Mat & Vin Slottsparken
Hanna Halpern, VD Årets Kock

Karin Franssons mentorpris syftar till att belöna mentorer som lyft och utvecklat kvinnliga kockar. Vid Årets Kock 2012 blev Karin Fransson, Hotell Borgholm, första mottagaren av priset som nu bär hennes namn.

Vinnaren mottar ett pris som bland annat består av en lärorik helg hos Karin Fransson, deltagande i en aktivitet tillsammans med vinnaren av Årets Kock 2016, samt en särskilt framtagen kockrock för mottagare av Karin Franssons mentorpris.

Facebook: www.facebook.com/aretskock
Twitter: @aretskock
YouTube: www.youtube.com/aretskockSE
Hashtags: Twitter och Instagram: #åretskock

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

Årets Kock sponsras av Arla Foods (Presentatör), LRF och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Diversey, Electrolux, Leröy, Martin & Servera, Menigo, Norges Sjömatråd, Segers, Svenskt kött och Visita  (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Restaurangakademien och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.