Pernilla Lundberg får Karin Franssons mentorpris 2017

Pernilla Lundberg har tilldelas Karin Franssons mentorpris 2017 i samband med finalen av Årets Kock 2017. Priset syftar till att belöna mentorer och förebilder som lyft och utvecklat kvinnliga kockar.

Pernilla Lundbergs passion för kockyrket både inspirerar och engagerar hennes kollegor. Pernilla Lundbergs gedigna erfarenhet inom branschen från restauranger drivna av branschens största namn som Mathias Dahlgren, Karin Fransson, Malin Söderström och Paul Svensson, visar att hon är en kock av absolut högsta kvalitet. Pernilla Lundberg är nu verksam på Riche i Stockholm där hon fortsätter att vara en förebild för kvinnliga kockar i restaurangbranschen med sin beslutsamhet och nytänkande sinne.

Juryns motivering

Pernilla Lundberg är en inspirerande förebild med stor kunskap och erfarenhet i yrket.

Som mentor delar hon med sig av sin kunskap till branschens unga och som förebild leder hon en hållbar väg till en karriär inom kockyrket.

Vinnaren utses genom nomineringar från branschen och en jury.

I juryn för Karin Franssons mentorpris 2017:

Karin Fransson, juryns ordförande, Hotell Borgholm

Hanna Halpern, VD Årets Kock

Fredrik Eriksson, Årets Kock 1987, Långbro Värdshus och restaurang Asplund

Peter J Skogström, Årets Kock 2006, Mat & Vin Slottsparken

Lina Ahlin, Karin Franssons mentorpris 2016, Agrikultur

Karin Franssons mentorpris syftar till att belöna mentorer och förebilder som lyft och utvecklat kvinnliga kockar. Vid Årets Kock 2012 blev Karin Fransson, Hotell Borgholm, första mottagaren av priset som nu bär hennes namn.

Vinnaren mottar ett pris som bland annat består av en lärorik helg hos Karin Fransson, deltagande i en aktivitet tillsammans med vinnaren av Årets Kock 2017, samt en särskilt framtagen kockrock för mottagare av Karin Franssons mentorpris.

Facebook: www.facebook.com/aretskock
YouTube: www.youtube.com/aretskockSE

Samarbetspartners till Årets Kock är Arla Foods (Guldpartner) Spendrups (Silverpartner), Electrolux, LRF, Martin & Servera, Menigo, Restaurangakademien och Visita (Bronspartners) samt Diversey, Event in Skåne, J.A. Sundqvist, Kockens, Leröy, Malmö Stad, Norges Sjömatråd, Segers, Svensk Fågel och Svenskt Kött (Partners). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Restaurangakademien och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.