Signe Åberg hyllas på Årets Kock 2016

11 februari 2016

Även i år uppmärksammar Föreningen Årets Kock finalisternas assistenter i köken och utser därför bästa commis. Idag hyllades Signe Åberg i samband med finalen av Årets Kock 2016 på Annexet i Stockholm. Belöningen är en veckas praktik på restaurang Oaxen Krog & Slip, som har två stjärnor i Guide Michelin.

Föreningen Årets Kock vill genom utmärkelsen visa på vilken betydelse arbetet bakom finalisten har.

Signe Åberg har arbetat föredömligt och med stort engagemang i tävlingsköket under finalen av Årets Kock 2016. Därmed vill Föreningen Årets Kock hylla Signe Åberg med en veckas praktik på restaurang Oaxen Krog & Slip.

– Vår bransch är tillväxtbransch och det råder brist på kompetenta kockar. Med denna utmärkelse vill vi på Årets Kock visa uppskattning för det jobb assistenterna gör under tävlingen samt inspirera fler ungdomar till att arbeta inom restaurang, säger Markus Aujalay, Årets Kock 2004 och ordförande Föreningen Årets Kock.
Utmärkelsen delas ut av Föreningen Årets Kock. I Föreningen Årets Kock samlas vinnarna av tävlingen Årets Kock.

Facebook: www.facebook.com/aretskock
Twitter: @aretskock
YouTube: www.youtube.com/aretskockSE
Hashtags: Twitter och Instagram: #åretskock

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

Årets Kock sponsras av Arla Foods (Presentatör), LRF och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Diversey, Electrolux, Leröy, Martin & Servera, Menigo, Norges Sjömatråd, Segers, Svenskt kött och Visita  (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Restaurangakademien och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.