Snart dags för final i Årets Kock 2016

12 januari 2016

Den 11 februari koras vinnaren i Årets Kock 2016 - SM i professionell matlagning i Stockholm. Åtta kockar gör upp om Sveriges mest prestigefyllda kocktitel Årets Kock 2016. Välkomna att följa tävlingen.

Vem som blir Årets Kock 2016 avgörs på Annexet i Stockholm den 11 februari. Årets finalister är:
Fredrik Andersson , Gothia Towers, Göteborg
Johan Backeus , Aveqia, Stockholm
Jimmi Eriksson , Lilla Ego, Stockholm
Jonas Karlsson , Noga Matstudio, Stockholm
Jonathan Kasche , Lilla Ego, Stockholm
David Lundqvist , Gute Grill & Bar, Stockholm
Daniel Müllern , Ystad Saltsjöbad, Ystad
Manfred Nilsson , Lilla Ego, Stockholm

Under finalen har de tävlande totalt fem timmar på sig att färdigställa två tävlingsrätter. Hela tävlingstiden är disponibel till förberedelse och tillagning av de båda rätterna. Tävlingsuppgift nummer ett ska presenteras efter tre timmar. Efter ytterligare två timmar presenteras tävlingsrätt nummer två för juryn. Huvudråvaran i den första tävlingsuppgiften är odlad hälleflundra och kungskrabba. Huvudråvarornas vikt ska tillsammans uppgå till minst 100 gram på tallrikarna som serveras. Rätten ska serveras varm på tallrik och får ha högst en à part. Receptet ska även innehålla minst en produkt från Arlas sortiment. Huvudråvaran i tävlingsrätt nummer två får finalisterna ta del av längre fram.

Övrigt under finaldagen

Klockan 08.30: Pressfrukost. Arla Foods, värd för finalen, bjuder in till sin årliga pressfrukost med en spännande framtidsvision och matkunniga gäster. OSA redan nu till matilda.danielsson@prat.se.

Klockan 10.00–11.00: Seminarium ”Gastronomiska städer Paris vs. Mexico City –framtidens kunskapsutmaning mellan gäst och kock”. Ett seminarium av Årets Kock i samarbete med Visita.
Idag finns oändliga möjligheter för restaurangbranschen att nå ut med marknadsföring, inspirationsbilder och erbjudanden om attraktiva måltidsupplevelser. Gästerna har också stora valmöjligheter och konkurrenterna ligger bara ett knapptryck bort. Vad krävs av gastronomin för att attrahera morgondagens medarbetare och gäster?

Ca klockan 15.30: Prisutdelning. Vinnaren av Årets Kock 2016 utses.

Medan finalen pågår bjuder samarbetspartners till Årets Kock på smakprover och matinspiration på mattorget.

Besök www.aretskock.se för löpande uppdatering om tider och aktiviteter under tävlingsdagen.

Varmt välkommen till finalen av Årets Kock 2016 på Annexet i Stockholm den 11 februari 2016.

Ackreditering/anmälan
Anmäl dig till dagen och dess aktiviteter här:  www.aretskock.se/anmalan/

Pressbilder finns på www.aretskock.se/pressmaterial

Följ också
Årets Kock på Twitter @aretskock och Instagram .
För senaste nytt om tävlingen gilla Årets Kock på Facebook

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

Årets Kock sponsras av Arla Foods (Presentatör), LRF och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Electrolux,  Menigo, Martin & Servera, Svenskt kött, Norges Sjömatråd, Visita, Diversey, Segers och Leröy (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Restaurangakademien och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.