Startfältet klart till Sista chansen i Årets Kock 2015 – fyra finalplatser står på spel

30 oktober 2014.

Nu är det klart vilka åtta kockar som går vidare till Sista chansen i Umeå. Den 11 november gör de upp om de fyra återstående finalplatserna i Årets Kock 2015 - SM i professionell matlagning.

I Sista chansen möts de åtta semifinalister i Årets Kock 2015 - semifinalvinnarna borträknade - som fick högst poäng i semifinalerna i Halmstad och Borlänge. De tävlar om fyra finalplatser i Årets Kock 2015 i Göteborg den 5 februari.

De åtta kockarna i Sista chansen är:
Daniel Pembert, Mässrestauranger i Malmö AB, Malmö
Emma Erlandsson, Oaxen Krog & Slip, Stockholm
Thomas Sjögren, Swedish Taste, Göteborg
Anders Isaksson, Lilla Ego, Stockholm
Lukas Lindbom, EAT – European Asian Taste, Stockholm
Saori Ichihara, Shibumi, Stockholm
Daniel Engellau, Aveqia, Stockholm
Jimmi Eriksson, Lilla Ego, Stockholm

Fyra kockar är redan klara för finalen i Göteborg. Daniel Müllern, restaurang Ystad Saltsjöbad i Ystad och David Lundqvist, Operakällaren i Stockholm tog varsin finalplats i semifinalen i Halmstad. I semifinalen i Borlänge gick Anders Karlsson, The Absolut Company i Stockholm och Markus Westh från Lilla Ego i Stockholm direkt vidare till finalen. I Göteborg den 5 februari tävlar totalt åtta kockar om titeln Årets Kock 2015.

Juryn under deltävlingarna:
Fredrik Eriksson
, Årets Kock 1987, Långbro Värdshus, Stockholm (juryns ordförande)
Karin Fransson, Hotell Borgholm, Öland
Jonas Dahlbom, Årets Kock 1996, Dahlbom på Torget, Åre
Magnus Ek, Oaxen Krog & Slip, Stockholm
Håkan Thörnström, Thörnströms Kök, Göteborg
Stefano Catenacci, Hovtraktör Operakällaren, Stockholm
Malin Söderström, Restaurangen Moderna Museet, Stockholm
Sayan Isaksson, Esperanto och Shibumi, Stockholm

Årets Kock sänds live på nätet
Vill du följa semifinalen men inte kan vara på plats på? På www.aretskock.se direktsänds tävlingen med start kl 09.00.

Årets Kock sponsras av Arla Foods och LRF (Presentatör), Electrolux och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Svensk Fågel, Norges Sjömatråd, Visita, Diversey och Leröy (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Svensk Mjölk och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.