Svensk rådjurssadel – andra huvudråvaran i Årets Kock 2016

26 januari 2016

Huvudråvara till tävlingsuppgift 2 är nu offentliggjord. De åtta finalisterna i Årets Kock 2016 kommer tillaga rådjur.

- Valet av råvara till den andra tävlingsrätten ligger helt rätt i tiden och speglar den medvetenhet vi på Årets Kock har. Rådjur är ett klimatsmart val. I årets tävling ska 50 procent av det som presenteras på tallriken bestå av grönsaker som balanserar proteinet, säger Markus Aujalay, Årets Kock 2004, medlem i Utvecklingsgruppen för Årets Kock - SM i professionell matlagning.

Vid serveringen ska köttet serveras som ett helt stycke, presenteras på fat och därefter trancheras framför juryn innan rätten läggs på tallrik. Kockens tranchering är en del av det som metodjuryn bedömer. Rätten ska serveras varm på tallrik och får ha högst en à part.

Rådjuren kommer från sydöstra Sverige och levereras av Tvärskogs Vilt i samarbete med Fällmans Kött. Mer om huvudråvarorna kan ni läsa på www.aretskock.se.

På finaldagen har de tävlande totalt 5 timmar på sig att färdigställa sina två tävlingsrätter.

Finalen avgörs den 11 februari i Stockholm och de tävlande är:
Fredrik Andersson , Gothia Towers, Göteborg
Johan Backeus , Aveqia, Stockholm
Jimmi Eriksson , Lilla Ego, Stockholm
Jonas Karlsson , Noga Matstudio, Stockholm
Jonathan Kasche , Lilla Ego, Stockholm
David Lundqvist , Gute Grill & Bar, Stockholm
Daniel Müllern , Ystad Saltsjöbad, Ystad
Manfred Nilsson , Lilla Ego, Stockholm

Facebook: www.facebook.com/aretskock
Twitter: @aretskock
YouTube: www.youtube.com/aretskockSE
Hashtags: Twitter och Instagram: #åretskock

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

Årets Kock sponsras av Arla Foods (Presentatör), LRF och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Electrolux,  Menigo, Martin & Servera, Svenskt kött, Norges Sjömatråd, Visita, Diversey, Segers och Leröy (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Restaurangakademien och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.