Välkommen till Årets Kock 2016 i Helsingborg!

4 november 2015

Onsdag den 11 november avgörs den första semifinalen i Årets Kock 2016 – SM i professionell matlagning på Helsingborg Arena i Helsingborg. Nio kockar tävlar och en vinnare direktkvalificerar sig till finalen i Stockholm.

Årets Kock 2016 har fått in 114 recept. Av dessa utsåg en digital jury 40 kockar som fick laga upp sin rätt och presentera för en jury, som i sin tur utsett 18 semifinalister. Uttagningsförfarandet har varit helt anonymt och genomförts under sekretess.

Nu möts de första 9 semifinalisterna i Helsingborg. Semifinalen pågår mellan kl. 09.00 och 16.00 på Helsingborg Arena. Vinnarna utses kl.15.30 i närvaro av kocken Tina Nordström.

Välkommen att bevaka arrangemanget!
För att delta på plats, anmäl er här  eller gå in på www.aretskock.se
För att dela livestreamingen, klicka här  eller gå in på www.aretskock.se/Pressmaterial

Här är de kockar som ska tävla i Helsingborg:
Fredrik Andersson , Gothia Towers, Göteborg
Jesper Bogren , Heaven 23, Göteborg
Jimmi Eriksson , Lilla Ego, Stockholm
Danny Falkeman , Yolo, Djursholm
Anders Johnsson , Katrinelund Gästgiveri & Sjökrog, Stora Mellösa
Jonathan Kasche , Lilla Ego, Stockholm
Johan Laursen , Restaurang Fru K, Oslo
Daniel Müllern , Ystad Saltsjöbad, Ystad
Fredrik Persson , Stadshuskällaren, Stockholm

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är värd för samtliga semifinaler i Årets Kock 2016. Under semifinalen i Helsingborg finns möjlighet att smaka på lokala råvaror och delta i olika seminarier. Sponsorer, bönder, matproducenter och grossister kommer att vara på plats under dagen och visa produkter och nyheter. Läs mer på www.lrf.se/aretskock/

Juryn består av några av Sveriges allra bästa kockar:
Fredrik Eriksson (juryns ordförande), Långbro Värdshus, Årets Kock 1987
Ulrika Brydling , Brydlings
Stefano Catenacci , hovtraktör Operakällaren
Jonas Dahlbom , Dahlbom på Torget, Årets Kock 1996
Stefan Karlsson , SK Mat & Människor, Årets Kock 1995
Henrik Norström , Lux restauranger
Malin Söderström , Restaurang Hjerta och Moderna Museet
Peter J Skogström , Mat & Vin Slottsparken, Årets Kock 2006
Paul Svensson , Fotografiskas restaurang
Håkan Thörnström , Thörnströms kök

Gästjury:
Maria Hofvendahl-Svensson , styrelseledamot LRF Skåne
Monica Sander , strategisk försäljningschef, Arla

Vid semifinalerna i Årets Kock 2016 lagar de tävlande den rätt som de skickat in i sin tävlingsanmälan. Tävlingsuppgiften var att skapa en huvudrätt på valfri huvudråvara samt att den måste innehålla en Arlaprodukt. Lottning har avgjort vilka kockar som ska tävla i Helsingborg den 11 november respektive Karlstad den 17 november. Tävlingarna direktsänds live på www.aretskock.se . Vilka finalister som ska tävla i Karlstad den 17 november publiceras den 6 november. Detta för att ge samtliga finalister lika möjlighet till att träna på sin rätt.

Vinnaren från Helsingborg respektive Karlstad direktkvalificerar sig till finalen. Resterande finalister går vidare på poäng. Sammanlagt gör åtta kockar upp om titeln Årets Kock 2016 den 11 februari 2016 i Stockholm.

Varmt välkommen till semifinalen av Årets Kock 2016!

Plats: Helsingborg Arena, Helsingborg
Dag: Onsdag den 11 november
Tid: kl. 09.00 – 16.00
Anmäl dig här: www.aretskock.se senast den 9 november.
Årets Kock sänds live på nätet
Vill du följa semifinalen men inte kan vara på plats på? På www.aretskock.se direktsänds tävlingen med start kl. 09.00.

www.aretskock.se
Årets Kock i sociala medier:
Årets Kock på Twitter och Instagram #åretskock
För senaste nytt om tävlingen gilla Årets Kock på Facebook

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Årets Kock sponsras av Arla Foods och LRF (Presentatör), Electrolux och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Menigo, Martin & Servera, Svenskt kött, Norges Sjömatråd, Visita, Diversey, Segers och Leröy (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Restaurangakademien och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.