Välkommen till Årets Kock 2016 i Karlstad!

9 november 2015

Tisdag den 17 november avgörs den sista semifinalen i Årets Kock 2016 – SM i professionell matlagning på Karlstad CCC i Karlstad. Nio kockar tävlar och en vinnare direktkvalificerar sig till finalen i Stockholm.

Årets Kock 2016 har fått in 114 recept. Av dessa utsåg en digital jury 40 kockar som fick laga upp sin rätt och presentera för en jury, som i sin tur utsett 18 semifinalister. Uttagningsförfarandet har varit helt anonymt och genomförts under sekretess.

Semifinalen pågår mellan klockan 09.00 och 16.30 på Karlstad CCC. Vinnarna utses kl 16.00 i närvaro av Patrik Ohlsson , regionordförande LRF Värmland och Stina Höök , regionråd, Region Värmland.

Välkommen att bevaka arrangemanget!

För att delta på plats, anmäl er på: www.aretskock.se
För att dela livestreamingen, klicka här: www.aretskock.se

Här är de kockar som ska tävla i Karlstad:
Johan Backeus, Aveqia, Stockholm
Christofer Bengtsson, Kulinarisk Akademi, Oslo
Håkan Carlsson, Hotel Rival, Stockholm
Tommy Eriksson, Högberga Gård, Lidingö
Sebastian Höckert, Restaurang Koka, Göteborg
Jonas Karlsson, Noga matstudio, Stockholm
Jonas Lagerström, Restaurang Yolo, Djursholm
David Lundqvist, Gute Grill & Bar, Stockholm
Manfred Nilsson, Lilla Ego, Stockholm

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är värd för samtliga deltävlingar i Årets Kock 2016. Under semifinalen i Karlstad finns möjlighet att smaka på lokala råvaror och delta i olika seminarier. Sponsorer, bönder, matproducenter och grossister kommer att vara på plats under dagen och visa produkter och nyheter. Läs mer på www.lrf.se/aretskock/

Juryn består av några av Sveriges allra bästa kockar:
Fredrik Eriksson (juryns ordförande), Långbro Värdshus och Asplund, Årets Kock 1987
Ulrika Brydling , Brydlings
Stefano Catenacci , hovtraktör Operakällaren
Jonas Dahlbom , Dahlbom på Torget, Årets Kock 1996
Stefan Karlsson , SK Mat & Människor, Årets Kock 1995
Henrik Norström , Lux restauranger
Malin Söderström , Restaurang Hjerta och Moderna Museet
Peter J Skogström , Mat & Vin Slottsparken, Årets Kock 2006
Paul Svensson , Fotografiskas restaurang
Håkan Thörnström , Thörnströms kök

Gästjury :
Elsa Lund Magnussen , vice ordförande LRF Värmland
Monica Sander , strategisk försäljningschef, Arla

Vid semifinalerna i Årets Kock 2016 lagar de tävlande den rätt som de skickat in i sin tävlingsanmälan. Tävlingsuppgiften var att skapa en huvudrätt på valfri huvudråvara samt att den måste innehålla en Arlaprodukt. Lottning har avgjort vilka kockar som ska tävla i Helsingborg den 11 november respektive Karlstad den 17 november. Tävlingarna direktsänds live på www.aretskock.se .

Vinnaren från Helsingborg respektive Karlstad direktkvalificerar sig till finalen. Resterande finalister går vidare på poäng. Sammanlagt gör åtta kockar upp om titeln Årets Kock 2016 den 11 februari 2016 i Stockholm.

Varmt välkommen till semifinalen av Årets Kock 2016!

Plats: Karlstad CCC, Karlstad

Dag: Tisdag den 17 november

Tid: 09.00 – 16.30

Anmäl dig här: www.aretskock.se senast den 13 november.

Årets Kock sänds live på nätet

Vill du följa semifinalen men inte kan vara på plats på? På www.aretskock.se direktsänds tävlingen med start kl 09.00.

www.aretskock.se
Årets Kock i sociala medier:
Årets Kock på Twitter och Instagram #åretskock

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Årets Kock sponsras av Arla Foods och LRF (Presentatör), Electrolux och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Menigo, Martin & Servera, Svenskt kött, Norges Sjömatråd, Visita, Diversey, Segers och Leröy (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Restaurangakademien och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.