Succé för Sillens dag på Klädesholmen – över 100 000 kronor till Sjöräddningssällskapet

Report this content

Solen sken över Klädesholmen när flera tusen personer firade Nationaldagen och Sillens dag. Dagen inleddes med att ständige ordföranden i juryn för Årets Sill, Peter Harryson, presenterade Årets Sill 2012 "Tranbär och citrontimjan" och lämnade över en symbolisk check till Sjöräddningssällskapet. Sammanlagt gav försäljningen av Årets Sill 2011 och förra årets Sillens dag 104 500 kronor.

Marknadsstånd, sillunch på hamnpiren, sång och musik, besök i sillfabriken, ribbåtsåkning och uppvisning av Sjöräddningssällskapet. Det blev en strålande nationaldag och Sillens dag på Klädesholmen, och besöks- och sillunchrekord då flera tusen personer gästade ön dagen till ära.

– Det har varit en fantastisk dag och vi har sålt över 1 550 silluncher, det är en 50 procentig ökning från förra året. Försäljningen av luncherna och ribbåtsåkningen idag ger ytterligare ett värdefullt tillskott till Sjöräddningssällskapets verksamhet. Dessutom hoppas vi på att över 100 000 burkar av Årets Sill 2012 "Tranbär och citrontimjan", ska säljas under året och ge lika många kronor till sjöräddningen, säger en mycket nöjd Sanna Hermansson, vd på Salt & Sill och en av initiativtagarna till Årets Sill och Sillens dag.

– Vi är beroende av gåvor och vi är mycket tacksamma för Årets Sills bidrag. Pengarna är ett värdefullt tillskott som gör mycket nytta, säger Rolf Westerström, vd för Sjöräddningssällskapet och den som tog emot den symboliska checken av Peter Harryson.

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening med en enda uppgift – att rädda liv till sjöss. Man står för 70 procent av all sjöräddning i Sverige, 2011 genomförde de frivilliga sjöräddarna över 7 000 uppdrag.

För ytterligare information, kontakta:

Sanna Hermansson, vd Salt & Sill, tfn. 0304-67 34 80, 0706-65 01 15. E-post: sanna@saltosill.se www.saltosill.se
Per-Aste Persson, vd Klädesholmen Seafood, tfn. 0706-23 66 23. E-post: pap@kladesholmen.se

Presskontakt: Ann Waldeborn, 0702-69 53 01, ann.waldeborn@perspective.se
Bilder för fri publicering kontakta Ann eller se www.saltosill.se
www.aretssill.se

Klädesholmen Seafood AB är ett modernt företag baserat på generationer av kunskap och erfarenhet. Tidigare var vi fyra självständiga aktörer; Alax, Bråse, Klockbojen och PK Konserver. För att bli starkare och utöka våra möjligheter på marknaden bestämde vi oss 2002 att gå samman till ett gemensamt företag med namnet Klädesholmen Seafood. Därmed skapades ett modernt företag med större produktionskapacitet - väl rustat att möta de ständigt ökande kraven på effektivitet, kvalitet, flexibilitet och marknadsutveckling.

Salt & Sill är en skärgårdskrog med internationellt kök som startade 1999. Med lokala råvaror och starka influenser från kust och hav serveras högkvalitativ mat i inspirerande miljö. I oktober 2008 öppnade Sveriges första flytande hotell i anslutning till restaurangen, som är en mötes- och konferensanläggning med 46 bäddar och verksamhet året runt. Salt & Sill har tilldelats omdömet ”Värt en resa” och ”Whites hjärta” av White Guide samt kvalitetsutmärkelsen ”Västsvensk mersmak” av Västsvenska turistrådet.

Taggar:

Snabbfakta

Sillens dag är ett initiativ av restaurang Salt & Sill och Klädesholmen Seafood. En del av försäljningen under Sillens dag går till Sjöräddningssällskapets verksamhet. Försäljningen av Årets Sill 2011 gav 75 000 kronor, försäljningen under förra årets Sillens dag 29 500 kronor, sammanlagt 104 500 kronor, allt till sjöräddningen. Sillens dag 2012 blev en succé med tusentals besökare och bland annat över 1550 silluncher sålda - pengarna går till sjöräddningen.